پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
بهشت پلکانی کردستان در راه جهانی شدن
بهشت پلکانی کردستان در راه جهانی شدن

روستای پالنگان که به بهشت پلکانی کرستان شناخته می شود، یکی از روستاهای هدف گردشگری از توابع شهرستان کامیاران با طبیعت زیبا و موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد بوده که امروز در مسیر جهانی شدن قرار گرفته است.

 

به گزارش اقتصادما به نقل از ایرنا، کردستان یکی از زیباترین و سرسبزترین استان‌های کشور است که جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد و روستای پالنگان از توابع کامیاران نیز با طبیعتی بکر، یکی از مناطق گردشگری ایران و برترین جاهای دیدنی این استان محسوب می‌شود.

این روستای سنگی و قدیمی با عبور رودخانه‌ای به نام تنگی ور از وسط به ۲ نیم تقسیم شده است و دشت‌های گل لاله که در نزدیکی این روستا قرار دارند، هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

خانه‌های پالنگان بر روی کوه جای دارند و سبک و سیاق معماری پلکانی بی‌نظیرشان این روستای قدیمی را برای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی جذاب و دیدنی کرده است.

ویژگی‌های منحصر بفرد این روستا موجب شد که از میان ۱۵۰ روستای کشور که برای جهانی شدن به سازمان جهانی گردشگری معرفی شد در بین هشت روستای دارای شرایط جهانی شدن قرار بگیرد.

سال گذشته و براساس ارزیابی های انجام شده، از میان هشت روستای نامزد جهانی شدن، کندوان در آذربایجان شرقی رتبه اول و پالنگان رتبه دوم را بدست آورد و این روستا امسال نیز در میان روستاهای کاندید جهانی شدن قرار دارد و مسئولان در تلاش هستند در رتبه بندی امسال عنوان جهانی شدن را کسب کند.

در حال حاضر یکی از اقداماتی که می تواند رویای جهانی شدن پالنگان را به واقعیت تبدیل کند و از سوی سازمان گردشگری نیز مورد تاکید قرار گرفته است، برگزاری جشن هزار دف در این روستای گردشگری بوده که قرار است روز جمعه ۳۱ فروردین برگزار شود.

آوای دوستی دف‌نوازان ایران زمین در پالنگان

استان کردستان در نوشته‌های پژوهشگران هنر یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین خاستگاه‌های موسیقی جهان بوده و به عنوان پایتخت دف جهان معرفی شده است.

کردستان مملو از ظرفیت‌های فراوان و مواهب خدادادی و موسیقی از جمله میراث ناملموس آن است که از طریق عجین‌شدن با روح و جسم آدمی و به عنوان هنر، یکی از جذابیت‌های حوزه گردشگری این دیار محسوب می‌شود.

موسیقی عرفانی در کردستان از شاخه‌های گسترده گردشگری فرهنگی است که پیوندی ذاتی با گردشگری دارد و دف به‌ عنوان یکی از قدیمی‌ترین سازها محبوبیت خاصی در میان مردم این خطه دارد و همین امر سبب شده پالنگان به عنوان روستای شاخص گردشگری در غرب کشور روز جمعه ٣١ فروردین‌ماه سال‌جاری برای دومین‌بار میزبان جشنواره هزار دف باشد.

همسویی گردشگری فرهنگی و مذهبی در برگزاری رویداد جشنواره هزار دف در مناسب‌ترین فصل سال در روستای تاریخی و گردشگری پالنگان، پتانسیلی برای جهانی شدن آوازه این رویداد است و می‌توان از آن به عنوان جاذبه گردشگری در خاورمیانه نام برد.

شرکت در این مراسم ویژه نسل یا قشر خاصی نیست و پیر و جوان، زن و مرد و هر کسی با هر سلیقه‌ای می‌تواند در این آیین حضور پیدا کند و به مداحی و دف نوازی گروه‌های هنری گوش فرا دهد.

پالنگان حدود هزار نفر جمعیت دارد و به زبان هورامی صحبت می‌کنند با اینکه این روستا در یک منطقه کوهستانی قرار دارد اما به دلیل آسفالت بودن مسیر، در تمام طول سال امکان بازدید از آن وجود دارد.

فعالیت یک واحد شیلات در کنار روستا نیز باعث شده تا بهترین خوراک پذیرایی از گردشگران طبخ انواع ماهی و یا همان کباب ماهی باشد.

صنایع دستی از سجاده و جاجیم گرفته تا کفش کلاش، انواع مواد لبنی، انواع خشکبار و میوه های خشک شده به سبک سنتی، عسل طبیعی و محصولات باغی و کشاورزی که بسته به فصل مختلف از دیگر جاذبه های پالنگان است که پای گردشگران را به این روستا می کشاند.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416