چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
ایران از اولویت‌های عراق در روابط و همكاری‌های تجاری و اقتصادی است
ایران از اولویت‌های عراق در روابط و همكاری‌های تجاری و اقتصادی است

نشست صمیمانه اثیر داود سلمان وزیر تجارت عراق و هیات همراه با تجار، بازرگانان و سرمایه‌گذاران ایرانی و با حضور علی فکری معاون وزیر اقتصاد و رئیس كل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایرانی برگزار شد.

 

 به گزارش اقتصادما به نقل از  شادا، وزیر تجارت عراق در نشست صمیمانه با تجار و بازرگانان ایران اظهار کرد: خیلی خوشحالم که در چارچوب یک سفر رسمی در قالب کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در جمع شما عزیزان هستم. جدای از جلساتی که داشتم،  خیلی علاقه مند بودم که با بخش خصوصی و نجار و بازرگانان نیز دیدار داشته باشم. 

وی افزود: شما تجار ستون فقرات اصلی روابط اقتصادی دو کشور هستید.  امروز بازار بزرگی در عراق داریم و  بازاری ۷۳ میلیارد دلاری را به چشم خود می‌بینیم. سهم کشورهای همسایه قابل ملاحظه است و ایران از اولویت‌های ما در روابط و همکاری‌های تجاری و اقتصادی است. 

داود سلمان متذکر شد: ازجمله توافقات مورد تاکید،  ایجاد شهرکهای صنعتی ایران در عراق است،  ما به دنبال این هستیم که خودمان تولیدکننده باشیم.  شعار فعلی دولت عراق،  بهبود رویه بازرگانی و تجاری و سازوکارهای تجاری است. صنعت و اقتصاد ایران ویژگی منحصر به فردی دارد و آن اینکه کالاهای ایرانی دو ویژگی اساسی دارند، کیفیت و قیمت رقابتی دارنذ و همچنین مورد استقبال ملت عراق هستند.

وی عنوان کرد: یکسری اختلال و لغزش‌هایی دیده می‌شود که باید این اختلال‌ها به هر طریقی از میان برداشته شود؛ ما مکلف هستیم که موانع را از پیش روی شما تجار و فعالیت‌های تجاری شما برداریم. 

وزیر تجارت عراق نوسانات نرخ ارز، نوسان کیفیت برخی کالاها و ورود کالا از مرزهای غیر رسمی که موجب  کاهش منابع گمرکی می‌شود را از موانع موجود برشمرد و ابراز امیدواری کرد که طرفین به توافقات در زمینه رفع موانع پایبند باشند.

 وزیر تجارت عراق عنوان کرد: نقل و انتقالات مالی و حواله‌جات با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که بیشتر به خاطر تحریم‌ها و همچنین علیه کشور ما بوده و به همین دلیل نظارت زیادی روی نهادهای مالی عراق وجود دارد و این تجار را با مشکل مواجه می‌کند. در رایزنی‌ با وزیر اقتصاد ایران و معاون ایشان، در خصوص ساز و کاری توافق شد که هرگونه مشکلی به وجود می‌آید، از طریق مراجع رسمی به وزارت تجارت عراق منعکس شود و یا با این وزارتخانه مکاتبه شود. 

وی توضیح داد: در ذهنم این است که سفیر ایران در عراق و وابسته بازرگانی ایران در عراق را به همراه نمایندگان بانک مرکزی ایران به حضور بپذیریم تا اشکالات را جمع آوری و مطرح و رایزنی کنیم تا متوجه شویم حلقه سردرگم کجاست و اگر مرتبط با بوروکراسی‌های اداری است بر آن فائق آییم و اگر مشکل در تحریم‌های اعمال شده است که ناچاریم رویه خودمان را تغییر دهیم. 

داود سلمان گفت: بخش خصوصی انعطاف بیشتری نسبت به بخش دولتی دارد، چرا که بخش دولتی قوانین دست و پاگیری دارد. واقعاً هدف نهایی ما این است که به بخش خصوصی ایران هرچه بیشتر نزدیک‌تر شویم و این به دلیل منابع و مواد اولیه خوب در ایران است و ما علاقمند به همکاری بیشتر با شما هستیم. ایران در گذشته رتبه نخست را در تبادل تجاری با عراق داشت اما اکنون شرکت‌های خارجی به عراق ورود کردند و جای شرکت‌های ایرانی خالی است.

وزیر تجارت عراق بیان کرد: بزرگترین مانع و مشکل بحث نقل و انتقالات مالی و حوالجات است که آمادگی داریم نماینده رسمی ایران و نمایندگان بانک مرکزی ایران را به حضور بپذیریم تا ملاحظات و راهکارهای شما را گوش دهیم. 

وی اضافه کرد: یک خبر خوب نیز به شما تجار ایرانی بدهم، دولت عراق در حال برنامه‌ریزی برای تحقق دولت الکترونیک و فناوری دیجیتال برای آسان سازی فرایند تجارت ازرگانی است که خیلی سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند ما باید به یکدیگر اعتماد داشته باشیم تا چهره مثبت کالاهای با کیفیت ایرانی بازگردد و در این زمینه نباید خیلی عجولانه بازار ایران را رها کنیم، ما پنجره واحد سرمایه گذاری داریم که همه بازرگانان می‌توانند از آن استفاده کنند.

 در این جلسه همچنین یحیی آل اسحاق نماینده تجار و بازرگانان ایرانی در سخنانی اظهار کرد: از حسن اعتماد وزیر تجارت عراق و هیئت همراه به بخش خصوصی و محصولات ایران و همکاری‌های توسعه‌ای تشکر می‌کنیم، مسائل اقتصادی یک سری واقعیت‌هایی دارد، نخست اینکه روابط تجاری ما با عراق نامتعادل است، در اصل مشکل نخست خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری است، سرمایه‌گذاری مشترک جزو اولویت‌های هر دو کشور است که نیاز به مقدمات حقوقی دارد شرکت‌های ایرانی آمادگی کامل و علاقه فراوانی برای سرمایه‌گذاری در عراق دارند. 

وی افزود: مشکل دیگر نقل و انتقالات پول است که تا این مشکل حل نشود عملاً همکاری تجاری امکان پذیر نیست، همچنین ما علاقمند هستیم که مقدار زیادی از نیازهای کشور را از طریق عراق تهیه کنیم و لازمه آن تغییر قوانین و مقررات مانند قانون ترانزیت و... است. 

به گزارش شادا در این نشست تجار و بازرگانان ایرانی مشکلات و راهکارهای همکاری‌های بیشتر با عراق را مطرح کردند و وزیر تجارت عراق نیز به طور کامل قول هرگونه همکاری برای تسهیل بیشتر روابط تجاری دو کشور را داد.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416