چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵
یاری‌گری برای یوز آسیایی
یاری‌گری برای یوز آسیایی

چندی پیش مقاله‌ای با عنوان مسیر انقراض یوز آسیایی در «ساینس» انتشار یافت که نویسنده مسئول این مقاله یکی از اساتید دانشگاه جیرفت است و به نقل از وی، بعد از آن بسیاری از خارج از کشور برای کمک به حفظ این گونه مهم اعلام آمادگی کردند اما نبود برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد و وجود تحریم‌ها مانع بهره‌گیری کامل از این کمک‌ها شده است.

 

به گزارش اقتصادما به نقل از  ایرنا علیرضا محمدی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه جیرفت است که در این مطالعه که پنج سال به طول انجامیده، موانع پیش‌ روی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی را بررسی و راهکارهای موثر به منظور جلوگیری از انقراض این گونه را ارائه کرده است.

مجله علمی «ساینس» که مطالعات این پژوهشگر در آن منتشر شده یکی از معتبرترین نشریات جهانی به شمار می رود که انتشار مقاله در آن زیر نظر چندین داور سخت‌گیر از برترین دانشگاه های دنیا می گذرد.

این پژوهشگر بر این باور است که توسعه‌ شتاب‌زده بدون حفاظت از محیط زیست صورت می گیرد و باید در جریان و بطن توسعه، راه های حفاظت از محیط زیست را بیشتر دید.

وی جاده سمنان - مشهد که از پارک ملی توران و زیستگاه اصلی یوز عبور می کند را یکی از این موارد معرفی می کند، بر تدوین پیوست های محیط زیستی آن تاکید دارد و معتقد است نبود همکاری مناسب بین راه و شهرسازی با سازمان محیط زیست و کمبود اعتبار از سوی محیط زیست موجب حل نشدن مسائل جاده و کاهش آسیب آن برای یوز شده است.

محمدی، کم‌کاری داخلی و تحریم های خارجی را مانع بهره گیری از کمک های سازمان ملل در حمایت از یوز بیان می کند.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416