سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳
بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاهیان برای ارتقای تاب‌آوری شهری در مقابل مخاطرات طبیعی
بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاهیان برای ارتقای تاب‌آوری شهری در مقابل مخاطرات طبیعی

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و اجرایی به‌منظور ارتقای تاب‌آوری ساختمان‌ها، ابنیه فنی و شریان‌های حیاتی به‌ویژه در کلان‌شهرها در مقابله با سوانح طبیعی و به‌ویژه زلزله تاکید کرد.

 

به گزارش اقتصادما از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، «محمد مهدی حیدری» در آیین افتتاح نهمین همایش بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله (SEE۹)، بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و رعایت کامل آیین‌نامه‌های تخصصی در عرصه ساخت و ساز کشور به ویژه در پروژه نهضت ملی مسکن را در جهت ارتقای کیفیت ساختمان‌ها بسیار مهم و اساسی دانست.

آمادگی مرکز تحقیقات برای بهره‌مندی از نظرات دانشگاهیان در ویرایش جدید آیین نامه ۲۸۰۰

وی با توجه به قرار گرفتن در آستانه ابلاغ ویرایش جدید آیین‌نامه مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله (آیین نامه ٢٨٠٠) توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بر آمادگی این مرکز برای بهره‌مندی از نقطه‌نظرات اساتید، صاحب نظران و مهندسین کشور تاکید کرد.

وضعیت مطلوب دانش فنی و فناوری‌های نوین ساختمانی

حیدری، وضعیت دانش فنی و فناوری‌های نوین ساختمانی و ابنیه فنی در کشور را مطلوب و قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: حلقه گمشده صنعتی سازی ساختمان، توجه ناکافی به موضوعات مدیریت ساخت، مدیریت پروژه، و مدیریت اطلاعات ساختمان است.

وی تصریح کرد: راه برون رفت از برخی مشکلات در بخش مسکن، تغییر رویکرد تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران، مدیران، مهندسان و مجریان پروژه‌های متنوع عمرانی و ساختمانی کشور برای منطقی شدن قیمت ساخت، زمان اجرای پروژه‌ها و ارتقای کیفیت، دوام و ماندگاری است.

راه‌اندازی سامانه پاسخ سریع به زلزله در برخی کلان‌شهرها

وی با اشاره به اقدامات ارزنده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در زمینه مدیریت، ارتقا و نگهداری شبکه ملی شتاب‌نگاری کشور، به اقدامات انجام شده برای دستیابی به سامانه پاسخ سریع در کلان‌شهرهای پرداخت.

بررسی ایمنی ساختمان‌های بلند و ناایمن توسط مرکز تحقیقات

حیدری با تشکر از اقدامات موثر وزارت کشور و شهرداری‌ها و به‌ویژه شهرداری تهران، به مطالعات و الزامات انجام شده توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای بررسی ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه و ناایمن اشاره کرد.

نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله (SEE۹) توسط پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و حمایت جامعه دانشگاهی، تحقیقاتی، فنی و اجرایی کشور همچنین همکاری بخش خصوصی، فناوران، انجمن‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای حوزه عمران، از تاریخ ۱۸ لغایت ۲۰ اردیبهشت‌ماه ١٤٠۳ با برپایی سخنرانی‌های متنوع علمی و کارگاه‌های مختلف تخصصی در مدت سه روز متوالی در محل مرکز همایش‌های برج میلاد تهران، در حال برگزاری است.

در این کنفرانس، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، رئیس پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، شهردار تهران، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران، تعدادی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تعدادی از مدیران و اعضای هـیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اساتید، پژوهشگران و متخصصان زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در کشور همچنین فناوران، انجمن‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای حوزه ساختمان، مسکن و ابنیه فنی حضور داشتند.

منبع: ایرنا 

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416