يکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۳
سد چم‌شیر مرتفع‌ترین سد بتنی غلتکی کشور
سد چم‌شیر مرتفع‌ترین سد بتنی غلتکی کشور

سد چم‌شیر که بر روی رود زهره در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث شده یکی از مرتفع‌ترین سدهای بتنی غلتکی در کشور است.

 

به گزارش اقتصادما به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، سد چم‌شیر سدی در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر دوگنبدان (گچساران)، مرکز شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد احداث شده است.

سد چم‌شیر دارای تراز حداقل بهره‌برداری ۵۴۳ متری از سطح دریا و تراز نرمال دریاچه ۵۹۸ متر از سطح دریا است. نوع سد بتنی غلتکی با ارتفاع ۱۵۱ متر و حجم مخزن ۲.۳ میلیارد مترمکعب است.

نیروگاه سد چم‌شیر دارای ۳ واحد ۵۵ و ۲ واحد ۵.۵ مگاواتی جمعاً ۱۷۶ مگاوات است که سالانه ۴۸۲ گیگاوات ساعت معادل برق مصرفی ۱۳۰ هزار خانوار تولید انرژی دارد .

سطح زیر کشت برخوردار از سد ۷۰ هزار هکتار است. این سد دارای اهداف و مزایای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی است.

مزیت‌های اقتصادی آن شامل کشاورزی، برق‌آبی و کنترل سیلاب است؛ مزیت‌های اجتماعی آن هم اشتغال‌زایی، امکانات تفریحی، توریستی و جلوگیری از مهاجرت است.

این سد دارای مزایای زیست‌محیطی مانند بهبود کیفیت آب و اکوسیستم منطقه، تخصیص حق آبه محیط‌زیست و جلوگیری از تولید گازهای گلخانه‌ای به‌واسطه تولید برق از آب است.

به دنبال احداث سد مخزنی چم شیر، اراضی پایین‌دست این سد شامل اراضی بندر دیلم در استان بوشهر و اراضی دشت‌های جنوبی استان خوزستان که به نام‌های زیدون، امیدیه و هندیجان است، از این طرح منتفع شده‌اند.

سد و نیروگاه «چم شیر» بزرگ‌ترین طرح برقابی در کشور است که باهدف ذخیره ۲/۳ میلیارد مترمکعب آب و بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌ها بر روی رودخانه زهره ساخته شده است. این سد یکی از ابرپروژه‌های مهم افتتاح شده در دولت آیت‌الله رئیسی و نمادی از کارنامه موفق دولتمردان نظام جمهوری اسلامی ایران است.

سد چم شیر بر روی رودخانه «زهره» ساخته شده که این رودخانه بر اساس شهرها و دشت‌های که در مسیر خود از نزدیکی آنان می‌گذرد به نام‌ها مختلفی مثل اردکان، شش پیر، فهلیان و زیدون نام‌گذاری شده اما نام رسمی آن رودخانه «زهره» و بر اساس آخرین شهری که از آن می‌گذرد و به دریا می‌ریزد رودخانه «هندیجان» نیز نامیده می‌شود.

این رودخانه از دو رود «فهلیان» و «تنگ شیو» در شهرستان ممسنی در استان فارس و خیرآباد در منطقهٔ دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد.

رودخانه «زهره» با طول تقریبی حدود ۴۷۵ کیلومتر در سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد؛ اما با وجود نیاز این استان‌ها به آب و خطرات سیلاب هنوز سدی برای مهار آب آن احداث نشده است.

سد «چم شیر» در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و پنجمین سد بزرگ کشور است.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416