شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴
سی‌ان‌جی کوتاه‌ترین راه برای رفع ناترازی و کاهش مصرف بنزین
سی‌ان‌جی کوتاه‌ترین راه برای رفع ناترازی و کاهش مصرف بنزین

یکی از مشکلات کنونی کشور ناترازی سوخت به خصوص بنزین است که روند مصرفی آن نیز در حال افزایش است؛ در حالی که از ۴۰ میلیون مترمکعب ظرفیت سی‌ان‌جی کشور، فقط ۲۰ میلیون مترمکعب آن استفاده می‌شود و می‌تواند با دوگانه‌سوز کردن خودروها، ناترازی بنزین را روزانه ۲۰ میلیون لیتر کاهش دهد.

 

به گزارش اقتصادما به نقل از خبرنگار ایرنا، بحث دوگانه‌سوز کردن خودروها، موضوع تازهای نیست و از دهه‌ی هشتاد مطرح بوده که اتفاقاً در آن دوره، تجربه‌ی موفقی را نیز پشت سر گذاشت، اما در دوره‌های بعد به دست فراموشی سپرده شد؛ با این حال در سال‌های اخیر که ناترازی بنزین به امری جدی بدل شده، بحث خودروهای دوگانه‌سوز نیز مجدداً مطرح شده است.

سی‌ان‌جی در مقایسه با بنزین مزایای زیادی دارد که متأسفانه تاکنون به آن پرداخته نشده؛ کاهش آلایندگی، قیمت پایین نسبت به بنزین و همچنین صادرات بنزین صرفه‌جویی شده با استفاده از سی‌ان‌جی، از جمله مزایای مصرف سی‌ان‌جی در داخل است. یکی از راه‌حل‌های کوتاه‌مدت که می‌تواند در رفع ناترازی بنزین نقش مثبتی ایفا کند، احیای سی‌ان‌جی و طرح‌های تشویقی در این زمینه است.

دوگانه‌سوز کردن خودروها را جدی بگیریم

مهدی هاشم‌زاده، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در بحث ناترازی بنزین، لازم است دوگانه‌سوز کردن خودروها را جدی بگیریم، گفت: رویکرد بلندمدت ما باید ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی و رفتن به سوی خودروهای برقی باشد و در کوتاه‌مدت نیز باید روی خودروهای دوگانه‌سوز تمرکز کنیم.

وی با بیان اینکه سبد انرژی کشور متنوع نیست، اظهار کرد: چیزی نزدیک به ۹۵ درصد سوخت اصلی حمل و نقل بنزین است، در حالی که با توجه به ظرفیت‌های موجود، به راحتی می‌توانیم از سی‌ان‌جی به جای بنزین استفاده کنیم؛ تجربه‌ای که در دهه‌ی هشتاد موفقیت آن را شاهد بودیم.

این کارشناس معتقد است که ورود خودروهای خارجی می‌تواند صنعت خودروسازی داخل را نیز با به وجود آوردن فضای رقابتی ارتقا بخشد.

از یک کشور صادرکننده، به واردکننده‌ی بنزین تبدیل شدیم

هاشم‌زاده در این خصوص گفت: ورود خودروهای خارجی، خواه ناخواه باعث شکستن انحصار صنعت خودروسازی داخلی می‌شود و حتماً در ادامه نیز بهبود کیفیت رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: وزارت صمت هم به دنبال عملی شدن این اتفاق و متنوع کردن سبد سوخت و واردات خودرو، اتفاقی است که حتماً باید عملی شود؛ زیرا تأثیر منفی آن را در ۲ سال گذشته شاهد بودیم که عملاً از یک کشور صادرکننده، به کشور واردکننده‌ی بنزین بدل شدیم. از سوی دیگر رفتن به سمت خودروهای برقی نیز باید برنامه‌ی بلندمدت ما برای کاهش مصرف بنزین باشد.

این کارشناس با بیان اینکه صنعت خودروی داخل، تورم را به کشور تحمیل می‌کند، گفت: در این محل کسری بودجه‌ی شدید به دلیل واردات بنزین را خواهیم داشت و وضعیت غیر ترازی ایجاد شده است که در صورت ادامه‌ی این روند، آسیب‌های جبران ناپذیری به کشور وارد می‌شود.

هاشم‌زاده بیان کرد: برنامه‌ی کوتاه‌مدت برای رفع ناترازی بنزین باید توسعه‌ی فعالیت‌های سوختی و رفتن به سمت خودروهای دوگانه‌سوز باشد. وزارت صمت باید مشوق این امر باشد که مردم از بنزین به سمت استفاده از سی‌ان‌جی گرایش پیدا کنند.

وی گفت: در حال حاضر ظرفیت سی‌ان‌جی مازاد ما معادل ۲۰ میلیون لیتر بنزین است که در صورت فعالیت جدی در این زمینه می‌توانیم ظرفیت را به ۵۰ میلیون متر مکعب و معادل ۵۰ میلیون لیتر بنزین برسانیم. از سوی دیگر توجه به این نکته که قیمت سی‌ان‌جی تقریباً یک‌پنجم بنزین است نیز خود می‌تواند مشوق خوبی باشد.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه قوانین بازدارنده و تشویق‌کننده باید در دستور کار قرار بگیرند، اظهار داشت: در ابتدا لازم است که وزارت صمت، زیرساخت‌های دوگانه‌سوز کردن خودروها را ایجاد کند؛ طبق قانون باید ۳۰ درصد خودروهای تولید شده دوگانه‌سوز باشند که متأسفانه از سال ۹۹ حتی یک درصد هم تولید نشده است.

صنعت سی‌ان‌جی در دولت قبل دچار عقبگرد شد

هاشم‌زاده با اشاره به اینکه سی‌ان‌جی سوخت پاکی است، تاکید کرد: از آنجا که بیشترین مصرف بنزین ما در صنعت حمل و نقل است کلان‌شهرها باید بیشتر به سمت سی‌ان‌جی بروند، زیرا نسبت به بنزین سوخت بسیار پاکی است و آلایندگی بسیار کمتری دارد.

وی با اشاره به تجربه‌ی موفق سی‌ان‌جی در دهه‌ی هشتاد، اظهار کرد: در دهه‌ی هشتاد به مشکلاتی برخوردیم واردات بنزین در دولت دهم تحریم شد و در آن دوره با یک اقدام سریع یارانه‌هایی به خودروها تخصیص شد تا دوگانه‌سوز شوند، اما متأسقانه در دولت آقای روحانی این موضوع کنار گذاشته شد و صنعت سی‌ان‌جی نه‌تنها توسعه پیدا نکرد، بلکه دچار عقبگرد هم شد.

این کارشناس در پایان در خصوص عدم النفع بنزین، گفت: پیشنهاد می‌شود که دولت باید برای دوگانه‌سوز کردن خودروها یارانه بدهد که این یارانه، در مقایسه با عدم‌النفع بنزین، بسیار ناچیز است؛ این برنامه‌ای است که در کوتاه‌مدت می‌تواند ناترازی بنزین را رفع کند و در یک برنامه‌ی بلندمدت ۱۰ساله نیز باید اصلاح صنعت خودروسازی را مدنظر قرار دهیم.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416