سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۱
خردادماه؛ ثبت نخستین قرارداد خرید و فروش در سامانه خودنویس
خردادماه؛ ثبت نخستین قرارداد خرید و فروش در سامانه خودنویس

مشاور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اعلام تکمیل سامانه خودنویس، از رونمایی نسخه اولیه قرارداد خرید و فروش در این سامانه، در خرداد ماه امسال خبر داد.

 

به گزارش اقتصادما از وزارت راه و شهرسازی، «مهدی ساسانی» با تاکید بر اینکه این سامانه برای مدیریت بازار مسکن ایجاد شده است، گفت: در سامانه خودنویس متعاملان اعم از موجر و مستأجر این امکان را دارند تا قراردادهای اجاره خود را به شکل رایگان در این سامانه ثبت کنند. اسنادی که در سامانه خودنویس ثبت می‌شود، رسمی و قابل استناد است.

مدیر سامانه خودنویس افزود: سامانه خودنویس سبب حذف مشاوران املاک نمی‌شود، زیرا مشاوران املاک فعالیت تخصصی ارائه می‌دهند. با این وجود ضرورت دارد تا مشاوران املاک فعالیت‌های خود را به‌روز رسانی کرده و ارتقاء بدهند.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه سامان خودنویس امکان ثبت رایگان قراردادهای اجاره را برای متعاملان ایجاد کرده است، بنابراین مشاوران املاک می‌توانند با ارائه خدمات تخصصی‌تر به فعالیت خود در این بخش ادامه بدهند.

ساسانی تصریح‌کرد: مشاوران املاک باید جنس خدمات خود را گسترده‌تر و متنوع‌تر کرده و از این محل درآمد کسب کنند.

مدیر سامانه خودنویس یادآور شد: این سامانه از خرداد ۱۴۰۲ در اختیار عموم مردم بوده و به‌تدریج انواع معاملات اجاره روی سامانه بارگذاری و رفع ایراد شد. ۲۱ بهمن سال گذشته نیز دسترسی مشاوران املاک تهران را به سامانه قدیم (سامانه املاک و مستغلات) حذف کردیم و هم‌اکنون مشاوران املاک برای ثبت قراردادهای اجاره باید به سامانه جدید (سامانه خودنویس) مراجعه کنند.

وی ادامه داد: سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات در سال ۱۳۸۸ تحت عنوان ایران املاک آغاز به کار کرد و همان زمان وزارت راه و شهرسازی سامانه را از وزارت صمت دریافت کرد و مکلف شد تا دسترسی مردم به کد رهگیری رایگان بدون مراجعه به مشاوران املاک و مستغلات را ایجاد کند. به مدت ۱۴ سال اقدام خاصی روی این سامانه ایجاد نشد و با آغاز به کار دولت سیزدهم با بررسی سامانه مقرر شد تا سامانه جدید راه اندازی شود. زیرا به روز رسانی سامانه املاک و مستغلات عملاً ممکن نبود.

ساسانی گفت: اطلاعات سامانه قدیم حذف نمی‌شود، بلکه اطلاعات به مرور به سامانه جدید منتقل خواهد شد.

وی از برنامه وزارت راه و شهرسازی برای رونمایی نخستین قرارداد خرید و فروش در سامانه خودنویس در خردادماه امسال خبر داد و گفت: خردادماه ۱۴۰۲ نسخه اولیه قرارداد اجاره در سامانه خودنویس رونمایی شد. در برنامه است تا خردادماه امسال نسخه اولیه قرارداد خرید و فروش در این سامانه رونمایی شود.

منبع: ایرنا 

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416