سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
رئیس کمیته تخصصی هواشناسی و علوم جوی اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند منصوب شد
رئیس کمیته تخصصی هواشناسی و علوم جوی اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند منصوب شد

رئیس مرکز منطقه ای علوم و انتقال فناوری کشورهای حاشیه اقیانوس هند، در حکمی «مهدی رهنما» را به سمت رئیس کمیته تخصصی هواشناسی و علوم جوی کارگروه آکادمیک اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IORAG) منصوب کرد.

 

به گزارش ایرنا از پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، در راستای توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی این پژوهشگاه با سازمان‌های بین‌المللی منطقه ای، «محمود مولی نژاد» رئیس مرکز منطقه ای علوم و فناوری کشورهای حاشیه اقیانوس هند موسوم به IORAG، در حکمی «مهدی رهنما» رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور را به سمت رئیس کمیته تخصصی هواشناسی و علوم جوی کارگروه آکادمیک اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IORA) منصوب کرد.

از سمت های بین المللی رئیس هواشناسی و علوم جو کشور در سازمان های بین المللی می توان به عضویت در تیم کارشناسی فهرست‌ سازی رخدادهای مخاطره آمیز وضع هوا، آب، اقلیم و محیط زیست (ET-CHE) سازمان هواشناسی جهانی (WMO) و همچنین عضویت در تیم کارشناسی کاهش خطر بلایا (ET-DRR) کارگروه خدمات اتحادیه منطقه ای II (محدوده آسیا) سازمان هواشناسی جهانی (WMO RA II WG-S) اشاره کرد.

در همین راستا در ماه مارس ۲۰۲۱ میلادی «ایان لیسک» رئیس کمیسیون هوا، اقلیم، آب، دریا و کاربردها و خدمات محیطی مرتبط سازمان هواشناسی جهانی موسوم به SERCOM با صدور تقدیرنامه ای از مشارکت ارزشمند وی به عنوان کارشناس فعال در کار این کمیسیون طی آوریل ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۴ میلادی تقدیر کرد.

اتحادیه همکاری‌ های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند موسوم به IORA با عضویت ۲۳ کشور از سه قاره آسیا، آفریقا و اقیانوسیه در سال ۱۹۹۷ با اهداف آزاد سازی تجاری، تقویت همکاری ‌های آموزشی، تکنولوژیکی و ایجاد تسهیلات تجاری و سرمایه ‌گذاری به منظور تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو در مقر کشور موریس پایه گذاری شده ‌است.

گروه آکادمیک اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IORAG) از ارکان و ساختار مهم و تخصصی این سازمان بین المللی می باشد که متشکل از افراد دانشگاهی و نمایندگان بخش ‌های آموزشی و پژوهشی است که با هدف تقویت کار تحقیقاتی در بین اعضاء شکل گرفته ‌است.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران مسوولیت پیگیری و اجرای برنامه‌ ها و پروژه ‌های این گروه را بر عهده دارد.

از مهمترین پروژه های این گروه می توان به مطالعه منابع آلودگی اقیانوس هند، توسعه مدیریت آموزشی، انتقال تکنولوژی، کاهش بلایای طبیعی، مدیریت مناطق ساحلی و پیگیری نتایج نشست تبادل دانشگاهی اشاره کرد.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416