شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
اتصال برقی ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی اجرایی می‌شود
اتصال برقی ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی اجرایی می‌شود

رئیس مرکز بین‌الملل وزارت نیرو گفت: پروژه اتصال برقی ایران، روسیه و آذربایجان در مراحل پایانی قرار دارد و به‌زودی عملیاتی خواهد شد.

 

مجتبی اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اجرایی شدن این پروژه این امکان را فراهم می‌کند که زمانی که برق نیاز داریم، وارد و مازاد برق تولیدی خود را به این کشورها صادر کنیم.

وی در خصوص امکان صادرات برق تجدیدپذیرها به سه کشور ترکیه، افغانستان و پاکستان، گفت: ۱۶ فروردین‌ماه که وزیر انرژی ترکیه به ایران آمد یک درخواست داشت که در حوزه تجدیدپذیرها و همچنین تبادل برق با کشورهای ترانزیتی با آنها همکاری داشته باشیم.

رئیس مرکز بین‌الملل وزارت نیرو خاطرنشان کرد: کارها و مذاکرات تبادل برق بین ایران و ترکیه شروع شده و تا دو ماه آینده اطلاعات کامل آن اعلام خواهد شد.

اکبری گفت: با استفاده از خط بک تو بک (رفت و برگشت) بتواینم شهر وان- خوی را برای تبادل برق متصل کنیم که نیازمند مبانی حقوقی و قراردادی است. اکنون پیگیر این الزام‌ها و مبانی قانونی هستیم.

به گزارش ایرنا، عصر چهارشنبه چهارم بهمن ماه سال گذشته با حضور ابراهیم رئیسی و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، مهدی مقیم زاده و اورهان کالدیریم به منظور بهره‌برداری از خط ۴۰۰ کیلوولت HVDC-BtB خوی (ایران) - وان (ترکیه)، قرارداد بهره‌برداری خط ما بین شرکت مدیریت شبکه برق ایران و شرکت تیاش ترکیه را در آنکارا امضا و مبادله کردند.

مهدی مقیم زاده با بیان اینکه این قرارداد در ۳۱ بند و ۲۷ پیوست تنظیم شده است گفت: بهره‌برداری خط با اتصال BtB HVDC در پست وان از تجهیزات با فناوری روز استفاده می‌کند که نخستین تجربه اتصال برون‌مرزی ایران از طریق زیرساخت HVDC است .

وی افزود: به منظور بهره‌برداری مطمئن خط، همه ابعاد فنی این قرار داد اعم از بهره‌برداری، کنترل، برنامه‌ریزی تبادل، تعمیرات، حفاظت، سنجش انرژی، مخابرات، تبادل داده، شرایط اضطراری، حوادث، بازیابی و استانداردها در قالب موافقتنامه بهره‌برداری تنظیم شده است.

وی ادامه داد: ایستگاه‌های BtB HVDC به منظور بهره‌برداری و اتصال شبکه دو کشور با استانداردها و یا کمیت‌های متفاوت فرکانس، ولتاژ و فاز مورد استفاده قرار می‌گیرند و به این نوع اتصال، آسنکرون گفته می‌شود.

سرپرست مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان کرد: بهره‌برداری آزمایشی این ایستگاه در سال گذشته با موفقیت انجام شد و با امضا این سند آماده بهره‌برداری دائم است که امکان تبادل و تجارت برق با ترکیه و سایر کشورهای اروپایی را فراهم می‌کنید.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416