چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۰
کشت «گلابی خاردار» در سرخه، منبعی برای خوراک دام تا داروی قلب
کشت «گلابی خاردار» در سرخه، منبعی برای خوراک دام تا داروی قلب

مدیر جهاد کشاورزی سرخه با اشاره به توسعه کشت گیاهان کم‌آب‌بر در این شهرستان گفت: کشت کاکتوس آپونتیا معروف به گلابی خاردار در روستای صوفی‌آباد با مصرف خوراک دام و همچنین ماده اولیه در داروهای قلب و لوازم آرایشی بهداشتی آغاز شد.

 

به گزارش اقتصادما به نقل از خبرنگار ایرنا، عباس غفوریان روز یکشنبه به خبرنگاران افزود: با توجه به اهمیت کشت‌های کم‌آب‌بر و اجرای الگوی کشت و توسعه کشت گیاهان کم‌آب‌بر، کاکتوس از رقم آپونتیا در سطح یک هکتار در روستای صوفی‌آباد کشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی سرخه با اشاره به ویژگی‌های کاکتوس آپونتیا افزود: این گیاه معروف به گلابی خاردار یا انجیر هندی است و بسیار کم‌آب‌بر، قابل کشت در خاک‌های کم‌بازده، با نیاز غذایی پایین، مقاوم به گرما و تا حدودی مقاوم به سرما و شوری است.

وی گفت: کاکتوس آپونتیا با تولید علوفه تازه در تغذیه دام و جایگزین شدن کشت با علوفه‌های مرسوم که بسیار آب‌بر هستند مؤثر است. این گیاه همچنین از لحاظ مصرف ذخایر آبی کمتر بسیار ارزشمند است.

وی تصریح کرد: آپونتیا میوه‌ای باارزش دارد که نیازمند فرآوری است و از میوه این کاکتوس برای تولید داروهای قلبی و پوستی استفاده می‌شود.

این مسوول اضافه کرد: استفاده برای صنایع کنسروسازی و همچنین کاربرد در تولید لوازم آرایشی بهداشتی از دیگر خواص و ویژگی‌های گیاه آپونتیا است.

وی بیان کرد: این گیاه دارویی کم‌آب‌بر همچنین در برابر آفات و بیماری‌ها مقاوم است و علاوه بر تازه‌خوری، در صنعت دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی و خوراک دام استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سرخه گفت: از مزایای دیگر کشت گیاه آپونتیا می‌توان به ارزآوری و ایجاد اشتغال پایدار، بیابان‌زدایی، جلوگیری از فرسایش خاک و حذف کانون‌های ریزگرد و توسعه صنعت گردشگری اشاره کرد.

کاکتوس آپونتیا یا کاکتوس انجیر تیغی یک کاکتوس زیبا با پرورشی بسیار ساده است. ظاهری براق، بزرگ و رنگی دارد. کاکتوس آپونتیا به نام های انجیر تیغی ،انجیر هندی و گلابی خار دار نیز شناخته می شود.البته به کاکتوس آپونیتا، زبان مادر شوهر و کاکتوس راکتی نیز گفته می شود. این نام گذاری ها بر اساس ظاهر راکت مانند این کاکتوس بوده اند. این پد های راکت مانند روی هم سوار می شوند و نمای زیبایی را به وجود می آورند.

این دسته از کاکتوس ها به دلیل ظاهر متفاوتی که دارند از معروف ترین خانواده های کاکتوس ها به شمار می روند.ارتفاع آن ها گاهی به ۱ تا ۲٫۵ متر نیز می رسد.گل های این نوع کاکتوس در تابستان ظاهر می شوند و رنگ زرد روشن دارند. جالب است بدانید که این کاکتوس میوه هایی به رنگ زرد یا قرمز دارد که خوراکی است.

استان سمنان با بیش از ۵۳ هزار بهره‌بردار، سالانه در مجموع بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان تولید می‌کند که بخش عمده‌ای از این تولیدات مازاد بر نیاز مردم استان سمنان است.

از کل گستره بخش کشاورزی استان سمنان ۸۷ هزار هکتار بخش زراعی، ۷۰ هزار هکتار باغ و ۴۰ هزار هکتار آیش است.

تولیدات بخش زراعی استان سمنان سالانه ۹۲۰ هزار تن و میزان محصولات باغی سالانه ۴۸۰ هزار تن است و سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن نیز انواع محصولات دامی در استان سمنان تولید می‌شود.

بیش از ۵۰ درصد از گستره استان سمنان به میزان پنج و ۲ دهم میلیون هکتار نواحی بیابانی است و ۳۵۰ هزار هکتار را جنگل و سه و هشت دهم میلیون هکتار را مرتع شامل می شود.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416