سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
خرید اوراق چگونه باعث افزایش سرمایه شرکت‌ها در بورس می‌شود؟
خرید اوراق چگونه باعث افزایش سرمایه شرکت‌ها در بورس می‌شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: خرید اوراق مالی توسط سرمایه گذاران به رونق تولید و افزایش نقدینگی در بازار سرمایه کمک می‌کند. 

 

به گزارش اقتصادما به نقل از ایسنا، رونق تولید از جمله موضوعاتی است که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب برای توجه بیشتر مسوولان به این مقوله بوده، این نکته در حالی است که بازار سرمایه به عنوان بازار ثانویه و نبض اقتصاد کشور در رونق تولید نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، اما ممکن است این سوال ایجاد شود که اینکه بورس چگونه به رونق تولید و هدایت نقدینگی کمک می کند؟

فروش سهام به افزایش نقدینگی شرکت کمک می‌کند

علی خالق نیا کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه اگر در یک شرکت سرمایه گذاری بورس افزایش سرمایه وجود نداشته باشد، فروش سهام شرکا که تاثیری در مدیریت و کاهش منابع مالی آن شرکت نداشته باشد می‌تواند هم به رونق تولید کمک کند هم به افزایش میزان نقدینگی آن شرکت در بورس، اظهار کرد: از آن طرف، افرادی که سهام شرکت ها را می‌خرند سرمایه خود را وارد چرخه تولید می‌کنند. 

استفاده از ابزارهای مالی در قالب اوراق

وی با بیان اینکه استفاده از ابزارهای مالی در قالب اوراق یکی دیگر از راهکارهای افزایش سرمایه یک شرکت در بورس است، یادآور شد: شرکت‌ها از طریق ایجاد بدهی می‌توانند تامین مالی کنند، زیرا از یک طرف در بانک‌ها منابعی وجود ندارد که به بورس برای سرمایه‌گذاری اهدا شود و از سوی دیگر بورس بازاری است که سرمایه‌گذاری در آن توسط مردم انجام می‌شود که می توانند این اوراق را خریداری و سود سرمایه خود را دریافت کنند.
خالق نیا افزود: خرید اوراق برای شرکت‌ها مزیت‌های مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به مواردی همچون نداشتن سقف مالی اوراق، کم بودن زمان، انتخاب میزان سود و بازپرداخت توسط شرکت بورسی و برخورداری از انعطاف پذیی بسیار بالا اشاره کرد.
به گفته این کارشناس بورس، خرید اوراق می‌تواند به این شکل باشد که اگر شرکت ساختمانی دارد با فروش اوراق سکوک و اجاره به مردم (سرمایه گذار)، هم میزان نقدینگی خود را افزایش داده هم به نوعی مبالغ اجاره را به مدت چند سال در قالب سود به مردم (سرمایه‌گذار) دهد.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416