دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
درمانی امیدوار کننده برای پانکراس

دانشمندان با کمک سامانه جدید غربالگری دارویی به کشف یک هدف امیدوارکننده برای درمان سرطان پانکراس دست یافتند.

به گزارش اقتصاد ما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول‌های بنیادی، بر اساس مطالعه جدید محققان دانشگاه کرنل (Cornell University)، این سامانه دارویی که با استفاده از بافت‌های رشد یافته در آزمایشگاه، سرطان‌ها را مدل‌سازی می‌کند، به کشف یک هدف امیدوارکننده برای درمان‌های آینده سرطان پانکراس کمک کرده است. در این مطالعه، دانشمندان بیش از ۶ هزار ترکیب را بر روی اندام واره‌های تومور لوزالمعده، آزمایش و یک ترکیب را شناسایی کردند که به شدت رشد این اندام واره‌ها را سرکوب می‌کند.

محققان می‌توانند از بافت انسان یا حیوان بسیاری از معماری‌های پیچیده یک اندام را بازسازی و آن را مهندسی سازی کنند. اندام واره‌ها همچنین می‌توانند انواع تومور‌های خاص را با جهش‌های ژنی محرک سرطان شبیه سازی کنند. در واقع، هنگامی که این اندام واره‌های تومور از بافت انسانی مشتق می‌شوند، ظرفیت مدل سازی سرطان‌های انسانی را بهتر از هر نمونه حیوانی دارند. اندام واره‌های سرطانی که ناهمگونی سلولی تومور و معماری سه بعدی را تقلید می‌کنند، به عنوان ابزار‌های قوی در تحقیقات سرطان پیش بالینی ظهور کرده اند.

محققان کشف کردند که جهش عامل سرطان در اندام واره‌ها باعث تولید غیرطبیعی کلسترول بالا می‌شود. یافته‌های آنها ساخت کلسترول بیش فعال را به عنوان یک آسیب پذیری شناسایی می‌کند که ممکن است در بیشتر سرطان‌های پانکراس قابل شناسایی باشد. دکتر Shuibing Chen، یکی از نویسندگان ارشد مقاله گفت: این مطالعه همچنین ارزش استفاده از اندام واره‌های ژنتیکی مشخص برای مدل‌سازی سرطان و کشف راهبرد‌های درمانی جدید را برجسته می‌کند.

کشف نقش کلسترول کاملاً غافلگیرکننده نبود، زیرا کلسترول یک بلوک ساختمانی ضروری است که در ساخت سلول‌های جدید استفاده و باعث بقای سلولی می‌شود. در حال حاضر این ماده به عنوان یک نگهدارنده مهم رشد بدخیم برای برخی دیگر از تومورها، از جمله تومور‌های ریه شناخته شده است. دکتر ایوانز که یکی از اعضای مرکز سرطان ساندرا و ادوارد مایر است، گفت: «ما امیدواریم که راهبرد هدف‌گیری کلسترول ما مستقل از جهش‌های خاص باشد و رشد مقاومت را برای تومور‌های درمان شده دشوار کند.

دکتر چن گفت: اکنون ما یک ترکیب بهتر برای درمان سرطان می‌خواهیم. او گفت، سادگی ساختار شیمیایی دارو نشان می‌دهد که احتمالاً می‌توان آن را برای بهبود قدرت، ایمنی، نیمه عمر جریان خون و سایر خواص آن اصلاح کرد. این گروه اکنون قصد دارد از یک ماده جدید به عنوان نقطه شروعی برای توسعه یک داروی تصفیه شده به عنوان یک ابزار آزمایشگاهی برای مطالعه ساخت کلسترول در سایر سرطان‌ها استفاده کند.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما