سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲
کنترل ۵۰ درصد رسوب ناشی از سیلاب با آبخیزداری
کنترل ۵۰ درصد رسوب ناشی از سیلاب با آبخیزداری

معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی گفت با اجرای طرح آبخیز تا جالیز می‌توانیم ۵۰ درصد از رسوب ناشی از بارش‌ها و سیلا بها را کنترل کنیم.

 

به گزارش اقتصادما به نقل از خبرگزای صدا و سیما، نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در هر سیلاب ۱۰ تن خاک در هر هکتار از بین می‌رود افزود در صورت اجرای آبخیز تا جالیز می‌توان تا ۵۰ درصد از رسوب ناشی از باران و سیلاب‌ها جلوگیری کرد ضمن اینکه این اقدام به تقویت آب‌های زیرزمینی منجر می‌شود.
به گفته شهرکی، در بحث تامین آب وتقویت منابع زیر زمینی، در سال‌های گذشته که پروژه‌های آبخیزداری تا جالیز را اجرا کردیم منابع قنوات ما تا ۳ برابر تقویت شد و چشمه‌ها و آب‌های زیر زمینی که ۱۰ درصد منابع آبی مصرفی ما را تشکیل می‌دهد نیز با اجرای طرح آبخیز تا جالیز تقویت شد.
نیازی با اشاره به اینکه آب و خاک دو پایه اصلی در بخش کشاورزی است خاطرنشان کرد بر اساس قانون ابلاغی سال ۱۳۹۸ تکالیف سنگینی به عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شد چرا که خاک یکی از عناصر مهم تولید است و اگر حتی منابع فراوان آب هم داشته باشیم، اما خاک مناسب وجود نداشته باشد تولید میسر نخواهد شد.
به گفته نیازی، کمبود ماده آلی در خاک، فرسایش، شوری، آلودگی، پساب‌ها و تغییر کاربری از جمله چالش‌های پیش روی خاک است و وزارت جهاد کشاورزی در رفع این چالش‌ها وظایف سنگینی دارد.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416