دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
طرح صنعت یار بسیج برای حل مشکلات واحد‌های تولیدی
طرح صنعت یار بسیج برای حل مشکلات واحد‌های تولیدی

مسئول بسیج صنعت و معدن کشور گفت: در طرح صنعت یار ۳۵۰ گروه جهادی از اساتید و متخصصان به عارضه یابی مشکلات واحد‌های کوچک و متوسط در شهرک‌های صنعتی می‌پردازند و حل چالش‌ها را در دستور کار قرار می‌دهند.

به گزارش اقتصاد ما آقای مجتبی اصغری مسئول بسیج صنعت و معدن کشور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما گفت: حدود ۹۰ درصد واحد‌های تولیدی در کشور در بخش صنایع کوچک و متوسط قرار دارند و بیشترین اشتغال هم در این بخش است با توجه به شرایط تحریمی و خاصیت خود سازمانده بودن بسیج، اقداماتی در دستور کار قرار گرفت.

 

وی افزود:اگر در دفاع مقدس و پیامد کرونا، بسیج به کمک آمد و همچنین در بخش سازندگی و محرومیت زدایی در دورترین نقاط کشور بسیج وظایف خود را انجام داد حالا هم در شرایط سخت اقتصادی، بسیج باید یک سازماندهی جدید به خود بگیرد.

 

اصغری ادامه داد: ما در تمام دستگاه‌های مرتبط با حوزه صنعت، پایگاه‌ها، حوزه‌ها و کانون‌های بسیج را همراه با صاحبان صنعت قرار دادیم برای گذر از این روز‌های سخت.

 

مسئول بسیج صنعت و معدن کشور گفت: در قدم اول با استفاده از متخصصان بسیجی، گروه‌های جهادی در ۳۵۰ گروه را آموزش دادیم و برای عارضه یابی و احیای واحد‌های صنعتی دوره‌های تخصصی برگزار کردیم و به شهرک‌های صنعتی در کشور اعزام کردیم تا فرایند پایش عارضه‌یابی مشکلات واحد‌های صنعتی را انجام دهند.

 

وی افزود: در سال ۹۹ فرمانده کل سپاه در ابلاغی به سپاه استان‌ها از راه اندازی قرارگاه صنعتی خاتم الانبیا خبر داد که در این قرارگاه تمام ظرفیت مدیران استانی در حوزه صنعت و معدن پای کار آمدند.

 

مسئول بسیج صنعت و معدن کشور تاکید کرد: عمده مشکلاتی که این گروه‌های جهادی احصا می‌کنند و در کارگروه‌های تخصصی این قرارگاه بررسی و تایید می‌شود و در نهایت پرونده‌ها پس از بررسی و با استفاده از ظرفیت بسیج دستگاه‌های دولتی، حل چالش شان را در دستور کار قرار می‌دهیم.

 

اصغری گفت: تفاهمنامه‌ای را با شرکت شهرک‌های صنعتی داشتیم که فعالیت‌های بسیج صنعت و معدن با اهداف شرکت شهرک‌ها همسو باشد و موازی کاری صورت نگیرد.

 

وی افزود: قرار شد گروه‌های جهادی بسیج در یک برنامه ۵ ساله ۳۰ هزار واحد صنعتی و معدنی را مورد عارضه یابی قرار دهند و در یک برنامه ۵ ساله این موضوع به استان‌های مختلف ابلاغ شد و قرار شد سالانه ۶۰۰۰ واحد صنعتی و معدنی مورد عارضه یابی قرار بگیرد.

 

مسئول بسیج صنعت و معدن کشور گفت: امیدواریم که ۲۰ تا ۳۰ درصد عارضه یابی‌ها به کمک و حل مشکل واحد‌های تولیدی بیانجامد که البته معادل همین عدد تاکنون محقق شده است.

 

اصغری درباره سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی که یکی از مشکلات بزرگ واحد‌های صنعتی است گفت: از سال گذشته طرحی را در استان فارس آغاز کردیم که بخشی از اعتبارات بسیج سازندگی به حل مشکلات واحد‌های صنعتی اختصاص پیدا کرد در این راستا امسال به همه سپاه استان‌ها ابلاغیه‌ای ارسال شد که بخشی از اعتبارات بسیج سازندگی از محل تبصره ۱۸ و اعتباراتی که از استانداری‌ها تامین می‌شود به سرمایه در گردش واحد‌های کوچک و متوسط اختصاص یابد.

 

مسئول بسیج صنعت و معدن کشور گفت: ما استقبال می‌کنیم که دولت منابع جدیدی را برای بسیج تعریف کند تا ما بتوانیم خدمات بیشتری را به واحد‌های صنعتی بدهیم.

 

وی افزود: روز گذشته به مناسبت هفته بسیج تفاهم نامه‌ای را با ریاست جمهوری داشتیم که به مجموعه بسیج کمک شود تا برای سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی اختصاص بیابد و رقم آن بیش از هزار میلیارد تومان است، پیش از این یک توافق ۱۰۰۰ میلیارد تومانی هم داشتیم که با توجه به شرایط بانک‌ها توفیقی در تحقق آن نداشتیم، اما امیدواریم برکات توافقنامه جدید را واحد‌های صنعتی ببینند.

 

مسئول بسیج صنعت و معدن کشور ادامه داد: با اقداماتی که صورت گرفته سالانه برای ۳۰ هزار نفر تثبیت و پایداری اشتغال در صنایعی که مورد حمایت قرار میگیرند اتفاق می‌افتد. در دو سال و نیم اخیر عملکرد بسیج صنعت و معدن ۹۰ هزار شغل بوده است که بخش عمده آن تثبیت اشتغال بوده است ما در تمام شهرک‌های صنعتی کشور ورود می‌کنیم و دفاتر صنعت یار ایجاد می‌کنیم. واحد‌های صنعتی با مراجعه به این دفاتر مشکلات خود را مطرح می‌کنند و پیگیری می‌شود.

 

وی گفت: همه خدماتی که توسط بسیج صنعت و معدن به واحد‌های تولیدی ارائه می‌شود برای صاحبان صنایع رایگان است.

 

اصغری افزود: بسیج نقش مکمل دارد و می‌توانیم کمک حال دولت باشیم، بسیج قدرت بسیج کنندگی موضوعات مختلف را دارد و شبکه گسترده از نیرو‌های متخصص در کشور و قدرت بسیج کنندگی این نیرو میتواند بسیار موثر باشد.

 

مسئول بسیج صنعت و معدن کشور ادامه داد: صاحبان صنایع که در شهرک‌های صنعتی و حتی خارج از شهرک‌ها در حال فعالیت هستند؛ اگر خواستار کمک بسیج برای رفع مشکلات خود هستند به بسیج صنعت و معدن در استان‌ها مراجعه کنند.

 

اصغری همچنین گفت: اگر دستگاه‌های متولی و وزارتخانه‌های مرتبط با بخش صنعت و معدن در کشور نقش خود را بپذیرند و بتوانند کمک حال صنعت باشند در کوتاه مدت شاهد اثرات این اقدامات خواهیم بود.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416