دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱
افزایش تولید و صادرات نفت با وجود تحریم‌ها برگ زرینی در کارنامه دولت مردمی است
افزایش تولید و صادرات نفت با وجود تحریم‌ها برگ زرینی در کارنامه دولت مردمی است

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه نفت و گاز بهترین بخش برای سرمایه‌گذاری است، گفت: افزایش تولید و صادرات نفت با وجود تحریم‌ها و تهدیدها برگ زرینی در کارنامه دو ساله دولت مردمی است.

 

به گزارش اقتصاد ما به نقل از شانا ، سیدابراهیم رئیسی صبح امروز (دوشنبه، ۲۹ آبان‌ماه) در ادامه نظارت‌های ستادی بر دستگاه‌های اجرایی، به وزارت نفت رفت و پس از شنیدن گزارش وزیر و مدیران این وزارتخانه از عملکرد دو ساله، همچنین طرح برخی موانع و مشکلات پیش رو، به بیان دستورات و خط‌مشی‌های مهمی برای ارتقای کمّی و کیفی عملکرد این وزارتخانه پرداخت.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری موتور محرک رشد اقتصادی است، نفت و گاز را بهترین بخش برای سرمایه‌گذاری دانست و از مدیران مجموعه وزارت نفت خواست با تلاش برای جذب بیشتر سرمایه داخلی و خارجی به رشد تولید و افزایش کسب درآمد شتاب بیشتری بدهند.

رئیس‌جمهوری افزایش تولید و صادرات نفت با وجود تحریم‌ها و تهدیدها را برگ زرینی در کارنامه دو ساله دولت مردمی دانست و در ادامه جلوگیری از خام‌فروشی به‌عنوان یکی از مسائل مورد تأکید رهبر معظم انقلاب را از جمله وظایف مهم وزارت نفت برشمرد و تصریح کرد: فرآوری نفت خام به افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری منجر خواهد شد.

تأکید بر معطل نگه‌ نداشتن طرح‌های توسعه‌ای وزارت نفت به بهانه دیدگاه‌های کارشناسی، تسریع در تکمیل طرح جمع‌آوری گازهای مشعل با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و توجه ویژه به مدیریت مصرف در کنار مدیریت تولید از دیگر نکات مهم مطرح‌شده از سوی رئیسی بود.

وی در ادامه موضوع قاچاق سوخت را از معضلات جدی کشور و مقابله با آن را وظیفه همه دستگاه‌های مسئول با همکاری وزارت نفت برشمرد گفت: اگر کشورهای همسایه ما نیازمند سوخت هستند، باید از مبادی رسمی و در قالب امضای قراردادهای معین اقدام به خرید سوخت مورد نیاز خود کنند تا هم از خسارت‌های گسترده قاچاق جلوگیری شود و هم درآمد حاصل از آن صرف رفاه مردم منطقه شود.

رئیس‌جمهوری بر ضرورت نظارت و مراقبت جدی نسبت به حفظ پاکی و سلامت اقتصادی وزارت نفت تأکید و اظهار کرد: در مجموعه‌های ثروت‌سازی نظیر وزارت نفت باید به‌شدت مراقب ورود دست‌های ناپاک و روابط ناسالم اداری به‌ویژه در امضای قراردادها بود.

رئیسی عمل به مسئولیت‌ اجتماعی وزارت نفت را از جمله اقدام‌های خوب این وزارتخانه توصیف کرد و با تأکید بر اولویت‌دهی به هزینه‌کرد این منابع در توسعه مناطق نزدیک به مراکز تولید، همچنین مراقبت از چانه‌زنی افراد، نهادها و سازمان‌ها در جذب این منابع، وزیر نفت را مکلف کرد با نظارت و کنترل هیئتی متشکل از افراد مسئول نسبت به اجرای منضبط و نظام‌مند مسئولیت‌ اجتماعی اقدام کند.

ضرورت ایجاد یکپارچگی در بخش‌های بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی با هدف پیروی از سیاست‌های کلی وزارت نفت، تأکید بر رفع ناترازی‌ها به‌ویژه در بخش بنزین و گاز و تبدیل این فرآورده‌ها به ثروت، برنامه‌ریزی برای جذب و حمایت سرمایه‌گذار از بخش خصوصی با تضمین سرمایه و سود، هوشمندسازی حوزه نفت و گاز با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و عملیاتی کردن مردمی‌سازی در مجموعه وزارت نفت از طریق سهیم کردن مردم از دیگر تأکیدها مهم رئیس‌جمهوری به مدیران ارشد وزارت نفت بود.

وی یکی از اطمینان‌بخش‌ترین بخش‌ها برای جذب و هدایت نقدینگی مردم به سمت تولید را مشارکت و سرمایه‌گذاری در میدان‌های مشترک نفت و گاز کشور دانست و گفت: بهره‌برداری از میدان‌های مشترک از اولویت‌های جدی دولت برای جذب سرمایه‌گذاری است و نباید از این منابع خدادادی متعلق به مردم غفلت کرد.

رئیسی کیفی‌سازی تولید و حرکت به سمت تولید محصولات باکیفیت اعم از بنزین و گازوئیل را از مأموریت‌های مهم وزارت نفت دانست و افزود: وزارت نفت موظف است با نظارت جدی بر زنجیره تولید و توزیع، میزان هدررفت انرژی را محاسبه و برای جلوگیری از آن در این بخش، همچنین در عرصه مصرف به‌صورت توأمان برنامه‌ریزی کند.

رئیس‌جمهوری ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاهی، توسعه عمودی زنجیره تولید نفت و گاز، برنامه‌ریزی جدی برای کنترل مصرف انرژی و اقدام‌های غیرقیمتی همسو با انضباط‌بخشی به مصرف را مورد تأکید قرار داد و خطاب به وزیر و مدیران ارشد وزارت نفت تأکید کرد که برای رفع موانع موجود در اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بخش نفت و گاز اقدام کنند.

وی با اشاره به ضرورت بازنگری در نوع ارتباط وزارت نفت با شرکت ملی نفت، بر تجدیدنظر فوری نسبت به قوانین و مقررات دست و پاگیر در این بخش با حفظ نظارت‌های قانونی تأکید کرد.

رئیسی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن دستور پیگیری رفع مسائل وزارت نفت با صندوق توسعه ملی، بر استمرار اقدام‌ها و فعالیت‌های جهادی وزیر و مدیران برای ارتقای این وزارتخانه به جایگاه شایسته خود تأکید کرد.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416