دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
لزوم گسترش عملیات آبخیزداری برای مقابله فرسایش خاک
لزوم گسترش عملیات آبخیزداری برای مقابله فرسایش خاک

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: رصد عرصه‌های طبیعی کشور نشان می‌دهد روند افزایش کانون‌ های بحرانی ناشی از فرسایش بادی به مراتب بیش از یک دهه گذشته بوده است.

به گزارش اقتصاد ما جعفریان با هشدار نسبت به رشد سرعت بیابانی شدن عرصه های طبیعی کشور افزود: توسعه آبخیزداری تنها راهکار برای مقابله با بیابان‌زایی است که باید اجرای این عملیات تسریع شود.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد: طبق آمارهای موجود، بیابان‌ های طبیعی کشور در سطح ۳۲ میلیون هکتار است، اما آنچه اهمیت دارد بخشی از مراتع کشور ظاهری شبیه بیابان پیدا کرده، اما قابلیت بیابان را ندارند.

وی تصریح‌کرد: بر اساس آخرین گزارش‌های وزارت نیرو و دانشگاه تهران درباره بیابانی شدن کشور، ۸۸ درصد کشور پتانسیل تخریب سرزمین را دارد؛ یعنی به‌جز نوار باریکی از حوزه جنگل‌ های هیرکانی یا غرب کشور همه عرصه‌ها این وضعیت را دارد که شرایط نشان می دهد به نقطه هشدار رسیده ایم.

جعفریان گفت: افزایش ریزگردها نیز در کشور به یک دغدغه تبدیل شده است، به طوری که مطالعات سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد ۳۰ میلیون هکتار مناطق تحت‌ تاثیر بیابانی شدن داشتیم که در حال حاضر ۱۴ میلیون هکتار به کانون بحران ریزگرد در کشور تبدیل شده است.

خبرگزاری صدا و سیما,

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416