يکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
اوجی : تحریم ها در صنعت پتروشیمی بی اثر است/ به هر کجا بخواهیم نفت صادر می کنیم
اوجی : تحریم ها در صنعت پتروشیمی بی اثر است/ به هر کجا بخواهیم نفت صادر می کنیم

وزیر نفت گفت: وزیرنفت با اشاره به اینکه تحریم ها در صنعت پتروشیمی بی اثر است گفت: امروز متخصصان صنعت نفت به هر جایی که اراده کنند محموله‌های نفت خام و میعانات گازی ایران را صادر خواهند کرد.

به گزارش اقتصاد ما  جواد اوجی‏‏، در آیین افتتاح نمایشگاه ایران پلاست با بیان اینکه بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی کشور مربوط به محصولات پتروشیمی است گفت: سال گذشته 16 میلیارد دلار ارزآوری حاصل از صادرات در این صنعت رقم خورد.
وی ضمن بیان اینکه محصولات پلیمری را یکی از مهم ترین محصولات صنعت پتروشیمی دانست و گفت: اکثر محصولات پتروشیمی در ایران تولید می شود و در حال حاضر در کشور ظرفیت 20 میلیون تن محصولات پلیمری در سال وجود دارد که از این مقدار تنها حدود 12 میلیون تن نصب شده که از این مقدار نیز تنها 7 میلیون تن عملیاتی شده است.

اوجی در خصوص اهمیت تکمیل زنجیره تولید و جلوگیری از خام فروشی گفت: امروز اگر 1 تن محصول پلیمر ساده صادر شود تنها 900 تا 1000 دلار ارزآوری برای کشور دارد در صورتی که با تکمیل زنجیره و تولید محصول نهایی پنج تا شش هزار دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

وزیر نفت در ادامه گفت: از ابتدای این دولت در هر چهار شرکت ملی صنایع پتروشیمی،‏ شرکت ملی نفت، شرکت ‏پالایش و پخش و شرکت ملی گاز به دنبال تکمیل طرح های نیمه تمامی که به رشد تولید کمک می کند و برای کشور ارزش افزوده دارد‏، هستیم.

اوجی در ادامه از بهره برداری پنج مجتمع پتروشیمی تا پایان امسال به منظور تکمیل زنجیره ارزش خبر داد و گفت: این مجموعه ها ارزشی حدود شش تا هفت میلیون دلار دارند که به تولید محصولات این صنعت کمک می کنند.
وی همچنین افزود: در سال گذشته 15 میلیارد تومان طرح نیمه تمام به بهره برداری رسید که در سال جاری نیز در همه بخش ها از جمله در شرکت صنایع پتروشیمی به همین مقدار طرح نیمه تمام به بهره برداری خواهد رسید، همچنین در وزارت نفت 14 طرح به ارزش 14 میلیارد دلار شروع شده و یا شروع خواهد شد.

وزیر نفت خاطر نشان کرد:‌ سرمایه گذاری ها در دو محور اتمام طرح های نیمه تمام با الویت طرح هایی که باعث رشد تولید و ارزآوری برای کشور می شوند و تکمیل زنجیره ارزش انجام می شوند.

وی همچنین به بومی کردن دانش فنی به عنوان دیگر راهبرد این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: امروز بیش از 84 کاتالیست در کشور بومی سازی شده است که تا پایان دولت تمام نیاز صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی به کاتالیست ها در کشور با تولیدات داخلی تامین خواهد شد.

وزیر نفت گفت: همچنین گفت تا پایان امسال نزدیک ۵ مجتمع پتروشیمی به بهره برداری می رسند.

به گزارش اقتصاد ما به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، جواد اوجی، در آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست گفت: در وزارت نفت در بحث پتروشیمی برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته است. با شروع این دولت در هر ۴ شرکتمان، برنامه ریزی کردیم که به سراغ طرح های نیمه تمامی که ارزش افزوده برای کشور دارد برویم.
وی اعلام کرد: تا پایان امسال نزدیک ۵ مجتمع پتروشیمی به بهره برداری می رسند.

خبرگزاری صداوسیما

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416