دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
دریافت اولین مجوز محصول دانش‌بنیان صنعت دفع آفات در «شملی»
دریافت اولین مجوز محصول دانش‌بنیان صنعت دفع آفات در «شملی»

مدیرعامل شرکت ملی شیمی کشاورز در اولین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام این شرکت ضمن تشریح تاریخچه «شملی»، مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی این مجموعه را مورد بررسی قرار داد و تأکید کرد: شملی تنها تولیدکننده بخشی از مواد اولیه این صنعت در کشور است.

به گزارش اقتصادما ، در ابتدای این نشست محسن عسکری، مدیرعامل شرکت ملی شیمی کشاورز با اشاره به تاریخچه تأسیس و فعالیت این شرکت عنوان کرد: این مجموعه از سال ۶۵ تأسیس‌شده و سال ۷۲ شروع به فعالیت کرده است. در سال ۹۷ هلدینگ را از مجموعه بانک ملی خریداری و شرکت را در روند رشد و توسعه قراردادیم و در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار فضای تولیدی ایجاد کردیم.
عسکری فعالیت‌های عمده این شرکت را تولید مواد دفع آفات نباتی و گیاهی اعلام کرد و اظهار داشت: در سال‌های اخیر افزایش سرمایه‌های خوبی از محل آورده نقدی، مطالبات و سود انباشته داشتیم و سرمایه شرکت را طی آخرین مرحله به ۱۳۰ میلیارد تومان رساندیم. ۸۰ میلیارد تومان هم افزایش سرمایه در پیش داریم که برای حفظ منافع سهامداران خرد این افزایش سرمایه را به بعد از عرضه اولیه موکول کردیم.
مزیت‌های رقابتی «شملی»
مدیرعامل شملی دو سهامدار اصلی این مجموعه را گروه سپهر آرمان و یک فرد حقیقی معرفی کرد و افزود: از مزیت‌های رقابتی این مجموعه سابقه بسیار زیاد شرکت در حوزه تولید دفع آفات نباتی است. شملی برند بسیار قوی و شناخته شده‌ای در بین صنعت است و از آنجایی که وفادارای به برند یک ویژگی مهم در حوزه کشاورزی است، این موضوع یک مزیت برای مجموعه شملی محسوب می‌شود.
او با اشاره به اینکه شملی طی این سال‌ها مسیر سریعی را برای رشد طی کرده است، گفت: شرکت ملی شیمی کشاورز امسال جزو شرکت‌های برتر ایران از منظر رشد سریع و برگزیده جشنواره مدیریت صنعتی شد.
دریافت مجوز تولید محصول دانش‌بنیان
عسکری در ادامه به موضوع تأمین مواد اولیه اشاره کرد، گفت: بسیاری از مواد اولیه در صنعت ما وابسته به واردات بوده و ملی شیمی کشاورز تنها شرکتی است که امکان تأمین بخشی از این مواد اولیه را در داخل دارد.
او به تولید بخشی از مواد اولیه توسط مجموعه شملی اشاره کرد و گفت: روند تولید مواد اولیه در این مجموعه باعث شد تا وزارت جهاد کشاورزی مجوز عدم واردات این ماده اولیه را صادر کند و مجموعه ما نیز متعهد به تأمین نیاز بازار داخل شد و مجوز صادرات را هم برای این ماده اولیه دریافت کرد.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی شیمی کشاورز این مجموعه اولین شرکتی است که مجوز دانش‌بنیان را روی یکی از مواد اولیه که صد در صد وارداتی بوده، دریافت کرده است.
خط تولید مواد بسته‌بندی
این مقام مسئول در شرکت ملی شیمی کشاورز در ادامه به تأمین مواد بسته‌بندی در مجموعه شملی اشاره کرد و گفت: ما جزو معدود شرکت‌هایی هستیم که بطری‌ها و مواد بسته‌بندی را نیز خودمان تولید می‌کنیم و خط تولید بطری دفع آفات را در اختیارداریم.
عسکری با اشاره به اخذ گواهی مدیریت پسماند در حوزه پسماند نیز گفت: شملی در این حوزه به صورت مؤثر حرکت کرده است.
دو بال اصلی مأموریت «شملی»
مدیرعامل ملی شیمی کشاورز مأموریت شرکت را شامل دو بال اصلی دانست و اظهار کرد: یک بال مربوط به امنیت غذایی از طریق ایجاد مواد مغذی است؛ چراکه کشاورزی و تولید مواد کشاورزی به طور مستقیم با امنیت غذایی کشور ارتباط دارد.
به گفته او بال دوم بحث محیط‌زیست و توسعه پایدار است که این موضوع متأسفانه همیشه در توسعه‌های صنعتی مغفول می‌ماند، اما شملی از گذشته خود را متعهد به امحای مواد خطرناک با توجه به امکانات دانسته و در این حوزه کمک کرده است.
عسکری ادامه داد: در همین راستا شملی با مشارکت در فراخوان‌های مختلف کشور، سرانجام در سه استان بوشهر، خوزستان و قزوین امکان ایجاد مجتمع‌های مدیریت پسماند را در اختیار گرفت.
ورود شملی به صنعت پسماند
مدیرعامل شملی با اشاره به اینکه موضوع فوق علاوه بر این که مسئولیت اجتماعی شملی در حوزه حفاظت از محیط‌زیست را پوشش می‌دهد، منفعت اقتصادی نیز به همراه دارد، گفت: این صنعت، کسب‌وکاری است که منفعت اقتصادی برای شملی دارد. این حوزه صنعتی پیچیده، تخصصی و بازار بکری است که علاوه بر سود اقتصادی، مأموریت شرکت را در حوزه حفظ محیط‌زیست اجرایی می‌کند.
او چشم‌انداز شرکت را قرار گرفتن در فهرست ۲۰۰ شرکت برتر طی ۵ سال آینده دانست و گفت: استراتژی اصلی شملی تمرکز و نفوذ در بازار برای به دست آوردن جایگاه راهبردی است. همچنین توسعه تدریجی کسب و کار‌های هم‌جوار نیز جزو سیاست‌های اصلی این مجموعه است که توسعه زنجیره ارزش را ایجاد می‌کند.
تحقق سود ۸۷ میلیارد تومانی شملی
عسکری در بررسی صورت‌های مالی شرکت ملی شیمی کشاورز گفت: مقدار فروش محصولات و مقایسه آن با سال‌های گذشته نشان می‌دهد که هرچند مجموع حجم تولیدی، مشابه بوده، اما در ارزش و رقم فروش شاهد رشد قابل‌توجهی بوده‌ایم.
او ادامه داد: سال مالی شرکت پایان شهریور ۱۴۰۱ است و در سال مالی قبل ۸۷ میلیارد تومان سود مالی پس از کسر مالیات محقق شد. البته در پیش فرض‌های صورت مالی، عدد مالیات بر اساس شرایط عادی محاسبه‌شده، اما با توجه به معافیت افزایش سرمایه از سود انباشته، بخش قابل‌توجهی از مالیات تبدیل به اعتبارشده که سال آینده به سود افزوده خواهد شد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416