سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
ریشه‌ها و عوامل تورم در ایران
ریشه‌ها و عوامل تورم در ایران

کارشناسان اقتصادی در نشست بررسی ریشه ها و علل تورم در ایران عوامل مختلفی همچون رشد نقدینگی، ناترازی بانکی ، ناترازی انرژی، نرخ ارز را به عنوان عوامل تاثیر گذار مورد بررسی قرار دادند.

 

به گزارش اقتصادما به نقل از خبرنگار ایرنا، همایش ملی «مسأله تورم در ایران؛ ریشه‌ها، آثار و سیاست‌ها» توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امروز (سه‌شنبه) با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه برگزار شد.

در نخستین نشست، ریشه‌ها و علل تورم در ایران با حضور تیمور رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، کامران ندری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق و ابراهیم صیامی، مدیرکل آینده پژوهشی، مدل سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت.

افزایش نرخ ارز موجب شوک‌های تورمی می‌شود

تیمور رحمانی تاکید کرد: مسایل حکمرانی در رشد نقدینگی بروز می‌کند و باید به این مسأله توجه داشته باشیم.

وی گفت: به اعتقاد بنده تورم انتظاری ریشه تورم نیست و انتظارات تورمی از عملکرد ما شکل می‌گیرد و نیروی تورم را تشدید یا کند می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: ناترازی بانکی جدا از رشد نقدینگی نیست و نقدینگی از هر کانالی رشد کند موجب تورم می‌شود

رحمانی بیان کرد: اینکه می‌گویند رشد نقدینگی امسال کم شده اما بر تورم تاثیری نداشته درست نیست؛ زیرا امسال رشد نقدینگی پنج درصد کم شده و تورم از حدود ۵۰ درصد به حدود ۴۶ درصد رسیده است .

وی معتقد است علت اصلی تورم نرخ ارز نیست و نرخ ارز تنها موجب شوک‌های تورمی می‌شود.

مهم‌ترین ریشه تورم، حکمرانی بد در اقتصاد است

کامران ندری در این نشست بیان کرد: مهم‌ترین ریشه تورم، حکمرانی بد در اقتصاد است و تورم‌های مزمن و بلندمدت حاکی از حکمرانی بد است.

وی افزود: البته تحریم‌ها در حکمرانی بد تاثیر داشته و درجه انحصاری اقتصاد را افزایش داده است و به طور طبیعی در شرایط تحریمی تورم باید افزایش یابد؛ چون تعاملات ما با کشورهای مختلف کم شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق تاکید کرد: ناترازی در سیستم بانکی به دلیل پوشش مشکلات مالی دولت بازمی‌گردد

ناترازی انرژی عامل جدیدی است که بر تورم تاثیر دارد

ابراهیم صیامی در این نشست گفت: در ادامه حکمرانی خوب سیاست‌گذار باید از قواعد اقتصادی برای مدیریت اقتصاد کلان استفاده کند در اقتصاد ایران داشتن قاعده مالی مناسب مغفول مانده است

وی بیان کرد: ناترازی در شبکه بانکی، دولت، سیاست‌های اقتصادی و تجاری در نقدینگی بروز می‌کنند و ناترازی انرژی عامل جدیدی است که بر تورم تاثیر دارد و فعالان اقتصادی ناترازی در برق کشور باید به گونه‌ای مدیریت شود که منشأ افزایش قیمت را مدیریت کنیم و می‌توان گفت که ناترازی انرژی پاشنه آشیل بخش تولیدی کشور دارد

صیامی گفت: در دهه ۹۰ نرخ ارز نقش بسزایی بر نرخ تورم داشته است و انتظار افزایش نرخ ارز توسط فعالان اقتصادی بیان می‌شود

وی ادامه داد: علاوه بر نقدینگی جهش‌های نرخ ارز نیز بر تورم تاثیر داشته است و اگر کنترل شود می‌توان امیدوار بود که سال آینده تورم کنترل شود.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416