يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
پایانی خوش برای بورس
پایانی خوش برای بورس

آخرین روز معاملاتی بورس در سال ۱۴۰۱، با رشد شاخص‌ها و قیمت‌ها به پایان رسید و شاخص بیش از پیش به مرز روانی ۲ میلیون واحدی نزدیک شد تا به عبور از این مرز طی روز‌های اولیه سال جدید خوش بین باشیم.

به گزارش اقتصادما ، شاخص کل بورس، امروز با افزایش ۲.۸۷ درصدی به رقم یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحدی رسید. شاخص هموزن نیز با افزایش یک و هفت دهم درصدی، به رقم ۵۸۵ هزار واحد رسید. امروز نماد‌های فولاد و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص اعمال کردند. ارزش معاملات خُرد نیز در محدوده ۱۱۰۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت.
نماد‌های اهرم و فولاد بیشترین ارزش معاملات خرد را به نام خود ثبت کردند و بیشترین سهام پر تراکنش را نیز فولاد و شستا داشتند. روند ورود و خروج نقدینگی حقیقی‌ها هم در بازار سهام امروز حدود ۵۰۰ میلیارد تومان مثبت بود. همچنین نرخ ارز و سکه، به ترتیب در محدوده ۴۸ هزار تومان و ۳۰ میلیون تومان قرار گرفتند.
بازگشایی فولاد نقش مهمی در رشد امروز شاخص داشت. فملی نیز به صف خرید رسید؛ بنابراین فرمان بازار در دست فلزات بود و رتبه بیشترین ارزش معاملات خرد بازار را از آن خود کردند.
مطابق انتظارات البته امروز عرضه‌ها تشدید شد. چرا که به علت تعطیلات پیش رو، خطر پذیری نگهداری سهام توسط برخی سرمایه گذاران پذیرفته نمی‌شود. واضح است در چنین شرایطی شیب ورود پول به بازار کاهش یابد. اما تراز پول حقیقی همچنان مثبت باقی ماند.
فلزی ها، صندوق‌های ثابت، خودرویی ها، شیمیایی‌ها و صندوق‌های طلا بیشترین ورود پول به بازار را داشتند. در مقابل گروه‌های سیمانی، بیمه‌ای و صندوق‌های سهامی بیشترین خروج پول را داشتند.
ورود پول به صندوق‌های ثابت پس از مدت‌ها صورت گرفت که علت بیشتر آن تعطیلات و ترجیح عده‌ای ورود به این نوع صندوق هاست.
سال عجیب، سخت و پرنوسانی را پشت سر گذاشتیم. بازار سهام که از بازار‌های موازی خود نظیر مسکن؛ ارز و طلا عقب افتاده بود، نهایتاً توانست به رکورد نسبی خوبی دست یابد و بخشی از این عقب ماندگی را جبران کند؛ لذا سرمایه گذاران صبور بار دیگر مزد صبر خود را گرفتند. اصولاً در کشور‌های تورم خیزی همچون ایران، فروش دارایی با ضرر معنا ندارد و حتی بسیاری از کسانی که در مرداد ۹۹ به بازار آمده بودند اینک در سود هستند.
رشد نرخ ارز آزاد به حدی بود که هنوز بسیاری از صنایع اثرات این نرخ را در صورت‌های مالی خود درک نکرده اند. فصل مجامع نیز به زودی فرا می‌رسد و بازار می‌تواند در بهار امسال سقف سال ۹۹ را بزند.
اما متاسفانه باید گفت که هنوز اثرات منفی اتفاقات سال ۹۹ بر سر بازار سنگینی می‌کند و شاهد آشتی به تمام معنای حقیقی‌ها با بورس نیستیم. البته بعد از آن اتفاق رگولاتوری بازار سهام نیز بیکار ننشست و دست به اصلاحات گسترده‌ای زد که سرمایه گذاری غیرمستقیم ترویج یابد تا دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.
در بازار سهام، برخی سهم‌ها از سقف تاریخی هم عبور کردند مثل فولاد، فملی و …، اما برخی سهم‌ها اخیراً از کف قیمتی حرکتشان شروع شده است و روند گرفتند، این سهم‌ها که تا سقف قیمتی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد فاصله دارند و از نظر بنیادی هم دچار تحول شده اند، قطعاً بازدهی بیشتر در میان مدت خواهند داشت. اگر روند بازار مدتی مثبت بماند به تدریج آشتی گسترده حقیقی‌ها با بازار را شاهد خواهیم بود و بازار می‌تواند در سال جدید رکورد‌های عجیب و سنگینی را به ثبت برساند.
برطرف شدن ابهامات بازار و در راس آن تغییر نکردن قوانین و مقرارت کلان اقتصادی بیشترین و بزرگترین حمایت از بازار است. این مقررات که در قالب قیمت گذاری دستوری و وضع انواع عوارض و تعرفه‌ها صنایع را آزار می‌دهد، بدتر از هر چیزی حتی بدتر از نوسان قیمت‌های جهانی یا نوسانات نرخ ارز بازار را آزار می‌دهد. بهتر است خصوصی سازی، وزارت، صمت و وزارت اقتصاد به این موضوع عنایت داشته باشند.
بدقولی‌های زیادی خصوصاً در مورد خصوصی سازی خودروسازان و قیمت گذاری خودرو صورت گرفت. بهتر است وزارت صمت و اقتصاد هر چه سریع‌تر بلوک‌های تودلی خودروسازان را آگهی کنند تا این لکه ننگ از دامان آن‌ها پاک شود. چه نوساناتی که در سال گذشته با همین اخبار واگذاری‌ها از بازار گرفته نشد. اما بازار که به بی اثر بودن این اخبار عنایت داشت و راویان آن را چوپان دروغگو می‌دانست اخیراً کمتر به آن توجه می‌کرد.
خروج خودرو از بورس کالا بدترین اتفاقی است که می‌تواند در سال جدید رخ دهد و جا دارد که نهاد‌های تنظیم کننده فشار بیشتری به نهاد‌های تصمیم ساز وارد کنند تا بار دیگر خودرو‌ها به بورس کالا بیاید. خروج خودرو از بورس کالا می‌تواند اثرات بدی در سایر صنایع نیز در بر داشته باشد.
به نظر می‌رسد پس از بحران بانکی اخیر در جهان، فدرال رزرو آمریکا از سیاست‌های افزایش نرخ بهره خود تا حدی دست بکشد و کمتر شاهد نوسانات کاهشی کامودیتی‌ها باشیم. این مساله می‌تواند به نفع بورس و صنایع تمام شود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416