يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۵
عرض‌ اندام تمام قد ارزها در برابر دلار
عرض‌ اندام تمام قد ارزها در برابر دلار

با بروز ترس و نگرانی پیرامون بحران مالی بانک‌ها، دلار آمریکا در روز جمعه کاهش یافت؛ سایر ارزهای کلیدی همچون ین، یورو، پوند در برابر دلار تقویت شدند.

 

به گزارش اقتصاد ما به نقل از رویترز، دلار روز جمعه کاهش یافت؛ کاهش بیشتر سهام کریدیت‌ سوئیس و بانک فرست ریپابلیک و بروز ترس و نگرانی پیرامون سرایت به سایر بانک‌ها، بازارها را به لرزه انداخت. به این ترتیب، از میزان نگرانی‌ها در این زمینه کاست که به علت تأثیر سیاست‌های پولی سخت‌تر، رکود اقتصادی در پیش است.

پس از یک هفته تلاطم ناشی از ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی در 10 مارس، احساسات سرمایه‌گذاران همچنان شکننده باقی ماند و بهبود زودهنگام در سهام اروپا نیز به پایان رسید.

بانک‌های ایالات متحده در روزهای اخیر پیگیر 153 میلیارد دلار نقدینگی اضطراری از فدرال رزرو بوده‌اند، در حالی که وام 54  و 30 میلیارد دلاری برای کردیت سوئیس و فریت ریپابلیک نتوانست افت سهام آنها را متوقف کند. این دو بانک، به ترتیب 8 و 30 درصد سقوط کردند.

در حالی که معامله‌گران منتظر نشست سیاست دو روزه‌ی فدرال رزرو بودند که انتظار می‌رود افزایش یک چهارم درصدی نرخ بهره در 22 مارس را در صورتجلسه‌ی خود داشته باشد، شاخص دلار، معیاری برای دلار در برابر شش ارز دیگر، 0.604 درصد کاهش یافت.

بر اساس گزارش ابزار سنجش احتمال، قراردادهای آتی صندوق‌های فدرال به احتمال 61.3 درصد اشاره داشتند که فدرال رزرو نرخ‌ها را 25 واحد پایه افزایش دهد. علاوه بر آن، معاملات آتی حاکی از آن است که فدرال رزرو تا ماه جولای نرخ بهره را کاهش خواهد داد، و این به خاطر ترس از رکود فزاینده است؛ چرا که بانک مرکزی ایالات متحده همواره در صدد است سیاست‌های پولی خود را برای مهار تورم بالا تشدید کند.

مازن عیسی، استراتژیست ارشد FX در تی‌دی سکیوریتیز با طرح پرسشی بدین مضمون که آیا آشفتگی بانکی هفته‌ی گذشته منجر به یک رکود فوری می‌شود یا خیر، خاطرنشان کرد: «از قرار این احتمال افزایش می‌‌یابد که شما دچار رکود شده‌اید و علاوه بر آن ممکن است یک سناریوی سخت‌گیرانه و یک پویایی رکود شدیدتر را نیز پیش رو داشته باشید.»

وی با نگاهی به تأثیر سرایت بحران بانکی افزود: «زمانی که یک بانک منطقه‌ای سقوط می‌کند، پرسشی برای خانواده‌ها مطرح می‌شود که آیا سایر بانک‌های منطقه نیز درگیر مشکل هستند یا نه، این یک تلاطم طبیعی انسانی است که انتظار می‌رود در این شرایط احساس شود.»

گفتنی است که مشکلات بانکی کنونی، خاطرات بحران مالی سال 2008 را زنده کرد، زمانی که ده‌ها موسسه ورشکسته شدند یا با میلیاردها دلار پول دولت و بانک مرکزی نجات یافتند.

در چشم‌انداز سایر ارزها یورو با 0.66 درصد افزایش به 1.0675 دلار رسید. پوند (استرلینگ) آخرین بار با 0.70 درصد افزایش در سطح 1.2192 دلار معامله شد، در حالی که دلار در برابر فرانک سوئیس 0.39 درصد کاهش یافت. در اوایل این هفته، فرانک در یک روز بی‌سابقه از سال 2015 تاکنون، زمانی که بانک مرکزی سوئیس پیوند ارزی خود را کاهش داد، بیشترین افت را در برابر دلار داشت.

ین ژاپن که غالبأ در زمان نوسانات شدید بازار یا استرس، سود می‌برد، در برابر دلار آمریکا 1.48 درصد تقویت شد و به 131.77 در هر دلار رسید. در این بین، مقامات وزارت دارایی، آژانس خدمات مالی و بانک مرکزی ژاپن، عصر روز جمعه به منظور بحث و تبادل نظر در مورد بازارهای مالی دیدار کردند.

ماساتو کاندا، معاون وزیر دارایی در امور بین‌الملل، پس از نشست سه جانبه به خبرنگاران گفت که دولت، بانک مرکزی و ناظر بانکی برای اطمینان از ثبات سیستم مالی هماهنگی‌های لازم را ایجاد خواهند کرد.

و در نهایت، دلار استرالیا که اغلب در زمانی که سرمایه‌گذاران خوش‌بین هستند عملکرد بهتری دارد، با 0.81 درصد افزایش به 0.671 دلار رسید.

منبع شبکه اطلاع رسانی طلا و ارز

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416