يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۲
جولان حادثه در جاده شهرکرد به شلمزار/ مردم در انتظار رفع مشکلات
 جولان حادثه در جاده شهرکرد به شلمزار/ مردم در انتظار رفع مشکلات

شهرکرد_ پروژه بهسازی جاده شهرکرد به شلمزار که چهارمحال و بختیاری را به خوزستان متصل می کند علیرغم تخصیص اعتبار اما در پشت پیچ و خم وعده ها و مشکلات به مقصد نمی رسد.

خبرگزاری مهر_گروه استان‌ها: محور شهرکرد به شلمزار بخشی از طرح بزرگ محور مواصلاتی شهرکرد، بازفت، مسجد سلیمان به طول ۲۶۵ کیلومتر است که عملیات اجرایی آن از سال ۹۸ آغاز و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن اختصاص داده شد.

اما روند اجرای این پروژه از ابتدا با مشکلات فراوانی مواجه و همچنان نیمه تمام مانده است و هر از چند گاهی مسئولان وعده‌هایی برای رفع موانع اجرای طرح می‌دهند.

تملک اراضی در خراجی و شمش آباد یکی از مشکلات این پروژه محسوب می‌شد که با همکاری مردم بخش قابل توجهی از تملک انجام شده است.

۳۰ درصد از تصادفات چهار محال و بختیاری در جاده شهرکرد - شلمزار روی می‌دهد

در نهایت علاوه بر عبور خط لوله انتقال گاز از اراضی احداث این جاده، قبرستان شهر کیان نیز در همین مسیر قرار گرفته است و این تعارضات از دلایل طولانی شدن زمان اجرای این پروژه است.

جاده مواصلاتی شهرکرد به شلمزار به جاده پر حادثه در استان چهارمحال و بختیاری معروف شده است چراکه محوری با تردد بالا است که در مسیر ترانزیتی شهرکرد به بازفت و مسجدسلیمان قرار گرفته و ۳۰ درصد تصادفات جاده‌ای این استان در این محور به‌وقوع می‌پیوندد اما در کنار همه این مشکلات حالا مسئولان سرما را عامل اصلی توقف اجرای پروژه اعلام می‌کنند.

سرما دلیل توقف اجرای پروژه در سال جاری

سرهنگ غلامعلی نوربخش، رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ابتدای محور چهاربانده شهرکرد به شلمزار میدان قمر بنی‌هاشم (ع) در خروجی شهرکرد است و انتهای آن به شهر شلمزار مرکز شهرستان کیار ختم می‌شود.

وی افزود: پیمانکار در محل ورودی جاده خوزستان تا انتهای شهر طاقانک در حال کار بود که با شروع فصل سرما عملیات عمرانی در این محور متوقف شد.

پیش‌بینی شده بود که عملیات جاده‌سازی از ورودی جاده خوزستان تا انتهای شهر طاقانک تکمیل و در دهه‌فجر امسال بهره‌برداری شود اما به دلیل سرمای هوا این اتفاق رخ نداد

رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پیش‌بینی شده بود که عملیات جاده‌سازی از ورودی جاده خوزستان تا انتهای شهر طاقانک تکمیل و در دهه‌فجر امسال بهره‌برداری شود اما به دلیل سرمای هوا این اتفاق رخ نداد.

سرهنگ نوربخش عنوان کرد: در محور شهرکرد به شلمزار حدود چهار نقطه حادثه‌خیز وجود دارد که شامل ورودی و خروجی شهر طاقانک، در شمس‌آباد و قبل و بعد از خراجی است.

وی با تاکید بر اینکه محور شهرکرد به شلمزار در اسرع وقت باید تکمیل و به بهره‌برداری برسد چراکه جاده بسیار خطرناکی است، خاطرنشان کرد: عبور و مرور در محور شهرکرد به شلمزار بسیار زیاد است و به حدود ۲۰ هزار تردد در روز می‌رسد.

وعده‌هایی که بی ثمر مانده است

جاده‌ای با این حجم از تردد و با آمار بالای تصادفات مرگبار، مدت‌ها است که بنا به دلایلی اندر خم یک کوچه مانده است و مسئولان امر هر بار مواردی را در خصوص عدم پیشرفت این جاده و بهره‌برداری از آن مطرح می‌کنند.

تملک اراضی خط لوله انتقال گاز و آرامستان شهر کیان

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عملیات اجرایی حدود ۱۰ کیلومتر در حوزه شهرستان شهرکرد و ۵ کیلومتر در حوزه شهرستان کیار انجام شده است.

حسینعلی مقصودی افزود: در منطقه‌ای که ذکر شد هنوز کارهای تکمیلی مثل نصب تابلو و علائم و خط کشی باقی مانده است، همچنین برای اتصال محور جدید به قدیم باید عملیات آسفالت انجام شود که به دلیل آغاز فصول سرد و بارش برف کار متوقف شد.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: امیدواریم در اولین فرصت که شرایط جوی مساعد شود ظرف ۱۰ روز ۱۵ کیلومتر از جاده شهرکرد به شلمزار را به بهره‌برداری برسانیم.

مقصودی عنوان کرد: از مجموع ۲۶ کیلومتر در محور شهرکرد به شلمزار حدوداً ۱۵ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد و ۱۱ کیلومتر دیگر آن باقی می‌ماند که البته عملیات اجرایی در این ۱۱ کیلومتر انجام گرفته است و در برخی مناطق بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نیمه اول سال آینده وعده آخر برای افتتاح پروژه

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: یک قرارداد به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل عملیات عمرانی در ۱۱ کیلومتر ذکر شده در حال انعقاد است، پیش‌بینی می‌شود با این اقدام در نیمه اول سال آینده این بخش باقی مانده نیز تکمیل شود و کل محور به بهره‌برداری برسد.

مقصودی بیان کرد: آزادسازی اراضی در منطقه شمس‌آباد یکی از مشکلاتی بود که باعث تأخیر در اجرای پروژه شده است که این مهم انجام شد همچنین در ماه‌های گذشته ۲ کیلومتر از مسیر در محدوده خراجی با همکاری دستگاه قضائی و فرمانداری شهرستان کیار آزاد شد و به محض اینکه شرایط جوی مساعد شود عملیات راه‌سازی در این مسیر هم انجام می‌شود.

طرح اصلی پیش‌بینی شده محور شهرکرد به بازفت به مسجدسلیمان است که محور شهرکرد به شلمزار یک قطعه‌ای از آن است

وی تاکید کرد: مشکل دیگری که باعث شده بود اجرای پروژه شهرکرد به شلمزار به تعویق بیفتد عبور لوله گاز از این محور بود که با بررسی‌های صورت گرفته قرار شد در این محل و روی لوله‌های گاز یک پُل احداث شود.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری افزود: طرح اصلی پیش‌بینی شده محور شهرکرد به بازفت به مسجدسلیمان است که محور شهرکرد به شلمزار یک قطعه‌ای از آن است.

مقصودی ادامه داد: در پروژه شهرکرد به شلمزار قطعات متعددی وجود دارد ازجمله تونل چری، تونل هونی و اصلاح محور بعد از سه‌راهی بهشت‌آباد به سمت دشتک که امیدواریم در سال‌های آتی این قطعات نیز تکمیل شوند.

روند اجرای کار طی ماه‌های اخیر سرعت گرفته است

رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان کیار، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر جاده شهرکرد به شلمزار یک جاده مواصلاتی استراتژیک است و شهرستان‌های فارسان، اردل، بروجن و کیار می‌توانند از این محور مواصلاتی منتفع می‌شوند.

بهمن میری افزود: عملیات اجرایی شهرکرد به شلمزار چند سالی است آغاز شده و خوشبختانه شاهدیم که پیشرفت کار در چند ماه اخیر شدت بیشتری گرفته است.

این جاده در محدوده شهرستان کیار پرحادثه است

رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان کیار ادامه داد: شروع پروژه شهرکرد به شلمزار از سمت شهرستان کیار بود اما پیشرفت پروژه را در خارج از این شهرستان می‌بینیم، پیشرفت پروژه از سه‌راهی خوزستان در شهرکرد تا نزدیک طاقانک نزدیک ۸۰ درصد است در صورتی که حادثه‌خیزترین قسمت این محور مواصلاتی در محدوده شهرستان کیار واقع شده است.

میری عنوان کرد: از سه‌راهی خوزستان در شهرکرد تا بعد از شمس‌آباد کمترین مشکلات اجتماعی وجود دارد چون در این محدوده معمولاً زمین‌ها هیچ مالک شخصی نداشتند، طبیعی است در محلی که مالک خصوصی وجود دارد مشکلاتی وجود داشته باشد.

مردم برای احداث جاده در محدوده شهرستان کیار آماده همکاری هستند

وی خاطرنشان کرد: مشکلاتی در خصوص واگذاری زمین وجود داشت که با ورود شوراها و بزرگان منطقه تا حدودی رفع شد و مردم نسبت به احداث جاده دغدغه پیدا کردند.

وی تاکید کرد: مالکان روستای خراجی در واگذاری اراضی برای احداث جاده بیشترین همکاری را کردند اما سال‌ها است که پیشرفتی در اجرای آن نمی‌بینند.

مالکان روستای خراجی در واگذاری اراضی برای احداث جاده بیشترین همکاری را کردند اما سال‌ها است که پیشرفتی در اجرای آن نمی‌بینند

نایب رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری یادآور شد: مالکانی که کسب و کارشان در مسیر این جاده قرار می‌گرفت در نهایت راضی شدند تا اراضی خود را واگذر کنند، در این قسمت جاده در حال حاضر عملیات زیرسازی آسفالت هم انجام شده است.

میری تصریح کرد: موضوع دیگری که مطرح می‌شود اراضی کشاورزی روستای خراجی است، تعاملاتی انجام گرفت، برخی اراضی خریداری شدند و برخی به هر شکل ممکن با حمایت مردم واگذار شدند و مشکل باقیمانده زمین‌ها نیز قابل رفع است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از پول تملک اراضی کشاورزان در روستای خراجی با قیمت کارشناسی پرداخت شده و بخشی دیگر هنوز پرداخت نشده است.

میری تصریح کرد: از آنجایی که جاده از بین خراجی عبور می‌کند اهالی روستا حتی حاضر هستند زمین مورد نیاز احداث زیرگذر را نیز واگذار کند تا امنیت مردم روستا تأمین شود.

مردم در انتظار ساخت جاده هستند

نماینده کشاورزان روستای خراجی نیز در گفت‌وگو با مهر، اظهار کرد: مالکان روستای خراجی در واگذاری اراضی برای احداث جاده بیشترین همکاری را کردند اما سال‌ها است که پیشرفتی در اجرای آن نمی‌بینند.

چراغی یادآور شد: مالکانی که کسب و کارشان در مسیر این جاده قرار می‌گرفت راضی شدند تا اراضی خود را واگذر کنند، در این قسمت جاده در حال حاضر عملیات زیرسازی آسفالت هم انجام شده است.

چراغی تصریح کرد: موضوع دیگری که مطرح می‌شود اراضی کشاورزی روستای خراجی است، تعاملاتی انجام گرفت، برخی اراضی خریداری شدند. مردم می‌خواهند جاده احداث شود تا از مواهب ان برخوردار شوند.

مشکل آرامستان کیار رفع می‌شود

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: برای آرامستان شهر کیار طرحی ارائه شده است تا با استفاده از دیوارکشی و جمع شدن بخشی از مسیر این مکان سامان‌دهی شود.

حمید ربیعی افزود: با طرحی که ارائه شده است پیش‌بینی می‌شود مشکلات و تعارضات با مردم کمتر شود.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در بحث تملک اراضی در مناطقی که این کار صورت گرفته و هزینه‌ها پرداخت نشده بودند، با اقدامات صورت گرفته طی ماههای اخیر عموماً پول مردم پرداخت شده است.

ربیعی عنوان کرد: در بخشی از پروژه مالکان و کشاورزان بنا به دلایلی راضی به واگذاری اراضی نبودند که با دستور وزیر راه و شهرسازی و استفاده از ماده ۹ قانون، اراضی تملک شد.

برای تملک حدود ۲ کیلومتر از اراضی برای اجرای پروژه شهرکرد به شلمزار نیازمند حمایت دادستان و فرماندار شهرستان کیار هستیم

وی خاطرنشان کرد: بعد از اجرای ماده ۹ به فصل سرما برخورد کردیم و به دلیل بارش برف و باران پروژه موقتاً متوقف شد.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: برای تملک حدود ۲ کیلومتر از اراضی برای اجرای پروژه شهرکرد به شلمزار نیازمند حمایت دادستان و فرماندار شهرستان کیار هستیم.

وی تاکید کرد: با رایزنی‌هایی که صورت گرفت قرار شد مشکل عبور خط لوله انتقال گاز از محل پروژه با استفاده از احداث یک پل روی آن حل شود.

مسئولیت خط انتقال گاز در حیطه اختیارات استانی نیست

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: مسئولیت نگه‌داری، بهره‌برداری و تعمیرات خط انتقال گاز در محل پروژه شهرکرد به شلمزار در حیطه اختیارات شرکت گاز چهارمحال و بختیاری نیست و تحت اختیار منطقه ۲ امور خطوط لوله قرار دارد که یک شرکت زیرمجموعه شرکت ملی گاز ایران است.

جهانبخش سلیمیان خاطرنشان کرد: خط انتقال گاز در محدوده جاده خوزستان یا همان محور شهرکرد به شلمزار خط تأمین گاز ایستگاه ۱۲۰ هزار شهرکرد را به عهده دارد و مبدا آن خط ۴۲ و ۵۶ اینچ سراسری انتقال گاز است که نقطه شروع آن نزدیک بلداجی است.

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برای احداث محور مواصلاتی شهرکرد به شلمزار و مسئله وجود خط لوله انتقال گاز در محل، پیشنهاد احداث پُل از روی این خط لوله مطرح شده است، اضافه کرد: یک مجموعه مقرراتی وجود دارد به نام مجموعه مقررات حریم خطوط لوله نفت و گاز که سازه‌ها باید بر اساس این مجموعه مقررات ساخته شوند.

۹۰۰ میلیارد تومان، اعتبار سفر ریاست جمهور برای شهرکرد به شلمزار

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص اعتبارات مربوط به محور شهرکرد، بازفت، مسجد سلیمان، اظهار کرد: این طرح یک پروژه ملی است.

اردشیر آذر افزود: محور شهرکرد، بازفت، مسجد سلیمان جز مصوبات سفر ریاست جمهور به چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود و اعتباری معادل ۹۰۰ میلیارد تومان در این سفر برای اجرای آن در نظر گرفته شد.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی ملزم شده است که قیر مورد نیاز اجرای طرح را تأمین کند.

وی خاطرنشان کرد: محور شهرکرد، بازفت، مسجدسلیمان چندین جبهه کاری دارد که شامل شهرکرد تا شلمزار، تونل چری، تونل هونی و… هستند، در هر بخشی که پروژه به دلایلی تعطیل شود، برای جلوگیری از برگشت نخوردن اعتبارات در محل دیگری از پروژه اصلی هزینه می‌شود.

حالا مردم استان چهار محال و بختیاری منتظرند با برنامه ریزی دقیق مشکلات موجود در مسیر اجرای این جاده رفع شود تا دیگر شاهد بروز حوادث تلخ در این محور نباشیم.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416